Instructive readings of European and American geography for women through La Familia (Mexico City, 1883-1892).
PDF (Spanish)

Keywords

science
geography
press
public
travels

How to Cite

Instructive readings of European and American geography for women through La Familia (Mexico City, 1883-1892). (2023). Diseminaciones, 6(11), 47-68. https://revistas.uaq.mx/index.php/diseminaciones/article/view/1063

Abstract

During the Porfiriato were published several women's magazines in Mexico City that circulated throughout the country. One of them was La Familia (1883-1892), edited each week by Federico Jens. The thematic structure was miscellaneous, because it included writings of Humanities, Art and Science, as well as domestic economy, fashion, marriage and moral advice. In the scientific area, Geography was highlighted in terms of instruction and entertainment aimed at middle and high class readers interested in knowing the territory of Mexico and the world. The objective of the research is to understand the interest of this Science in the Mexican female audience through the analysis of a representative sample of European and American geographic writings exposed as travel literature. The methodology is based on the Social History of Science that recognizes the importance of analyzing the public's scientific contents.

PDF (Spanish)

References

Acosta de Samper, S. (1891). “Viajes. Recuerdos de Suiza”. La Familia, 11(15), pp. 169-171.

Alvarado, L. (1999). “La propuesta educativa femenina del gobierno republicano, 1867”. En P. Galeana. (Coord.), La definición del Estado mexicano 1857-1867 (pp. 407-422). México: Archivo General de la Nación.

Alvarado, L. (2008). “De Escuela Secundaria para Señoritas a Normal de Profesoras, 1867-1890”. En L. E. Galván y O. López (Coords.), Entre imaginarios y utopías: historias de maestras (pp. 105-126). México: Centro de Investigaciones y Estudios Superiores en Antropología Social/Universidad Nacional Autónoma de México / El Colegio de San Luis.

Álvarez, S. (2011). “Patrimonio territorial y fronteras: la visión del Estado mexicano en el siglo xix”. En C. Herrejón. (Coord.), La formación geográfica de México (pp. 70-125). México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.

Anónimo. (1886). “El Chimborazo”. La Familia, 3(42), pp. 503-504.

Arias, A. C. (2016). “Las mujeres en la historia de la ciencia argentina: una revisión crítica de la bibliografía”. Trabajos y Comunicaciones, (43), pp. 1-16.

Azuela, L. F. (2003). “La Sociedad Mexicana de Geografía y Estadística, la organización de la ciencia, la institucionalización de la Geografía y la construcción del país en el siglo xix”. Investigaciones Geográficas, (52), pp. 153-166.

Azuela, L. F., Sabás, A. y Smith, E. (2008). “La Geografía y la Historia Natural en las revistas literarias de la primera mitad del siglo xix”. En C. Lértora. (Coord.), Geografía e Historia Natural: hacia una historia comparada. Estudios a través de Argentina, México, Costa Rica y Paraguay (pp. 55-88). Buenos Aires: Fundación para el Estudio del Pensamiento Argentino e Iberoamericano.

Azuela, L. F. y Vega y Ortega, R. (2015). “Ciencia y público en la Ciudad de México en la primera mitad del siglo xix”. Asclepio, 17(2), pp. 1-12.

Barrancos, D. (2000). “Itinerarios científicos femeninos a principios del siglo xx: solas, pero no resignadas”. En M. Montserrat. (Comp.), La ciencia en la Argentina entre siglos. Textos, contextos e instituciones (pp. 127-144). Buenos Aires: Manantial.

Bazant, A. (1985). El debate pedagógico en el Porfiriato. México: El Caballito.

Cantor, G. y Shuttleworth, S. (2004). Science Serialized: Representations of the Sciences in Nineteenth-Century Periodicals. Cambridge: Massachusetts Institute of Technology Press.

De Amicis, E. (1887). “Holanda”. La Familia, 5(3), pp. 21-23.

De Gogorza, J. A. (1889). “Recuerdo de viaje. Una excursión a los Pirineos”. La Familia, 7(6), pp. 66-69.

Díaz, L. A. (2022). El barómetro y la revista. La meteorología y sus públicos en la prensa de la ciudad de México, 1863-1900. México: Historiadores de las Ciencias y las Humanidades, A. C.

Domínguez Chenge, M. P. (2010). “Las revistas literarias para mujeres y la construcción de una identidad: La Familia”. Géneros. Revista de investigación y divulgación sobre los estudios de género, 17(7), pp. 59-77.

Ferrús, B. (2013). “Relatos y literatura de viajes en el ámbito hispánico: poética e historia”. Revista Signa, (22), pp 781-786.

Flores, A. (1889). “Paisajes”. La Familia, 7(1), pp. 5-8.

Fyfe, A. y Lightman, B. (2007). “Science in the Marketplace: An Introduction”. En A. Fyfe y B. Lightman. (Eds.), Science in the Marketplace. Nineteenth-Century Sites and Experiences (pp. 11-33). Cambridge: Cambridge University Press.

Gómez Rey, P. (2011). “La mirada de un naturalista y geógrafo europeo: la sociedad y su entorno geográfico en la obra Desde México. Apuntes de viaje en los años 1874-1875”. En L. F. Azuela y R. Vega y Ortega. (Coords.), La geografía y las ciencias naturales en el siglo xix mexicano (pp. 143-161). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Gómez Rey, P. (2012). “Los espacios del territorio nacional en la segunda mitad del siglo xix”. En L. F. Azuela y R. Vega y Ortega. (Coords.), Naturaleza y territorio en la ciencia mexicana del siglo xix (pp. 197-214). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

González Obregón, L. (1889). Breve noticia de los novelistas mexicanos en el siglo xix. México: Tipografía de O. R. Spíndola y Comp. Gutiérrez, M. del C. (1997). “De la educación de las niñas a la mujer educadora en el siglo xix”. En L. E. Galván. (Coord.), Miradas en torno a la educación de ayer (pp. 111-118). Guadalajara: Universidad de Guadalajara / Consejo Mexicano de Investigación Educativa, A. C. of Science: Historical Perspectives and Permanent Dilemmas”. Quark, (32), pp. 75-79.

Mc Arthur, R. (1892). “Impresiones de la costa de Noruega”. La Familia, 11(29), pp. 337-338.

Ortega, J. (2000). Los horizontes de la Geografía. Teoría de la Geografía. Barcelona: Ariel.

Ortiz Merino, L. (2016). “La ciencia en la prensa femenina: el caso de las Violetas del Anáhuac, 1887-1889”. En L. F. Azuela y R. Vega y Ortega. (Coords.), La geografía y las ciencias naturales en algunas ciudades y regiones mexicanas, siglos xix-xx (pp. 89-115). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Picard, R. (2005). El romanticismo social. México: Fondo de Cultura Económica.

Pozzolini Sicilliani, C. (1883). “La gruta azul”. La Familia, 5(35), pp. 35-36.

La Redacción (1883). “Nuestro periódico”. La Familia, 1(1), p. 1.

Reiser, H. (1885). “La isla Stafa y la gruta de Fingal”. La Familia, 2(42), pp. 499-500.

Rodríguez, M. E. (2017). Publicaciones periódicas de medicina en la Ciudad de México 1772-1914. México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Schiebinger, L. (2001). Has Feminism Changed Science? Cambridge: Harvard University Press.

Secord, J. (2007). “How Scientific Conversation Became Shop Talk”. En A. Fyfe y B. Lightman. (Eds.), Science in the Marketplace. Nineteenth-Century Sites and Experiences (pp. 35-47). Cambridge: Cambridge University Press.

Serrano, E. (1889). “Codicilo”. La Familia, 6(29), pp. 339-342.

Torres, M. (2015). “La educación de la mujer mexicana en la prensa femenina durante el Porfiriato”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 17(24), pp. 217-242.

Uzcanga, F. (2011). “El relato de viaje en la prensa de la Ilustración: entre el prodesse et delectare y la instrumentalización satírica”. Revista de Literatura, 72(145), pp. 219-232.

Vega y Ortega, R. (2014). “Recorridos impresos por volcanes y grutas de México (1835-1861)”. En L. F. Azuela y R. Vega y Ortega (Coord.), Espacios y prácticas de la Geografía y la Historia Natural de México (1821-1940) (pp. 61-86). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Vega y Ortega, R. y Sabás, A. (2011). “Geografía e Historia Natural en las revistas de México, 1820-1860”. En L. F. Azuela y R. Vega y Ortega (coord.), La geografía y las ciencias naturales en el siglo xix mexicano (pp. 51-80). México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Villa, E. (1888). “Un domingo en Chapinero”. La Familia, 6(1), pp. 9-10.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Diseminaciones