Abstract
Carlos Cociña’s poetry is usually read within the digital narratives (Gainza, 2016) or through the idea of a presumed impersonality (Andrade, 2019; Ayala, 2014) that links it to the figure of a scientist-poet or mathematician-poet. From La casa devastada, we propose an approach to understand the idea of “assemblage”, briefly discussing the notion of poetic subject and the heritage of avant garde movements.
References
Andrade Kobayashi, M. (2019). “Pantalla y Papel: Materialidad Digital y Materialidad Análoga en Plagio del afecto de Carlos Cociña”. MATLIT: Materialidades da Literatura, 7 (1), pp. 117-131.
Anwandter, A. (2019). “Lectura, memoria y expresión en Plagio del afecto de Carlos Cociña”. Acta literaria, (59), pp. 13-28.
Ayala, M. (2014). “Lo impersonal: notas sobre la poesía de Carlos Cociña”. 60 Watts, (7). https://www.academia.edu/7586469/Lo_impersonal_notas_sobre_la_poes%C3%ADa_de_Carlos_Coci%C3%B1a_2014_
Bürger, P. (2000). Teoría de la vanguardia. Barcelona: Península.
Carrasco, I. (1988). Antipoesía y neovanguardia. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/antipoesia-y-neovanguardia
Cociña, C. (2013). El margen de la propia vida. Providencia: Alquimia ediciones.
Cociña, C. (2017). La casa devastada. Providencia: Alquimia ediciones.
Cussen, F. (2010). “Desde el tímpano hacia adentro, entrevista a Carlos Cociña”. Revista Chilena de Literatura, (77). https://revistaliteratura.uchile.cl/index.php/RCL/article/view/9050/9009
Dear, M. y Salcedo, R. (2012). “La Escuela de los Ángeles y las metrópolis sudamericanas”. Bifurcaciones: Revista de estudios culturales urbanos. http://www.bifurcaciones.cl/2012/12/la-escuela-de-los-angeles-y-las-metropolis-sudamericanas
Gainza, C. (2016). “Literatura chilena en digital: mapas, estéticas y conceptualizaciones”. Revista Chilena de Literatura, (94), pp. 231-256.
Gallegos, C. (2006). “Aportes a la Teoría del Sujeto Poético”. Espéculo. Revista de Estudios Literarios, (32). http://www.ucm.es/info/especulo/numero32/sujepoet.html
Labarthe, J. T., y Rau, C. (2019). La viga maestra: Conversaciones con poetas chilenos 1973-1989. Santiago de Chile: Ediciones Universidad Diego Portales.
Mignolo, W. (1982). “La figura del poeta en la lírica de vanguardia”. Revista Iberoamericana, 118(119), pp. 131-148.
Milán, E. (2014). Extensión de la corteza. Valdivia: Alquimia ediciones.
Olavarría, P. (20 diciembre, 2016). “Carlos Cociña, el poeta invisible: ‘En las trizaduras aparecen las huellas de la realidad’”. El Mostrador. https://www.elmostrador.cl/cultura/2016/12/20/carlos-cocina-el-whitman-chileno-en-las-trizaduras-aparecen-las-huellas-de-la-realidad/
Silva, J. (2018). La imagen poética en la poesía chilena de las últimas décadas (1980-2015). José Ángel Cuevas, Elvira Hernández, Alexis
Figueroa, Germán Carrasco, Jaime Luis Huenún, Antonio Silva, Francisco Ide, Mario Verdugo y Gladys González (Tesis doctoral) Universidad de Chile, Santiago de Chile.
Zambra, A. (2008). Los ruidos en la imagen: Reeditan “Aguas servidas”, poesía de Carlos Cociña. Letras. http://letras.mysite.com/az261008.html
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Diseminaciones