Abstract
This essay explores the inheritances that the colombian narcotelenovela received from three different narrative aspects: melodrama, thriller and neo-police. Through the rescue of these inheritances, conceptualized from the academy, we will see the articulation and transformation of a popular genre into a specific product that tried to narrate day by day the flip side of a hegemonic story that, once exhausted, gave way to its own parody. The result is that narcotelenovela are a conceptually complex subgenre, but also capable of opening a democratic reflection on ignored responsibilities. The essay concludes that this exercise has allowed the telenovela, understood as an entertainment narrative, to advance in the reelaboration of a pending chapter in the history of Colombia and, on the other hand, to extend this demystifying analysis to the biographical series, which have come replace and/or continue the narcotelenovelas in television offer.
References
Brooks, P. (1976). The melodramatic imagination. Balzac, Henry James, melodrama, and the mode of excess. New Haven: Yale University Press.
Choi, M. (2012). La mujer en la novela policial: evolución de la protagonista femenina en cinco autoras hispanas. Bloomington: Palibrio.
Dufays, S. (2013). “El niño y lo melodramático. Tres hipótesis aplicadas al cine argentino de la postdictadura”. Caravelle. Cahiers du monde hispanique et luso brésilien, (100), pp. 273-286. https://doi.org/10.4000/caravelle.237
El Heraldo (29 de noviembre de 2013). “Pablo Escobar dijo antes de morir que el narcotráfico penetró al Estado colombiano”. https://www.elheraldo.co/nacional/2013/11/29/pablo-escobar-dijo-antes-de-morir-que-el-narcotrafico-penetro-al-estado-colombiano/
Foucault, M. (2006). Defender la sociedad. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Franken, C. (2011). “La novela negra argentina y chilena de (pos-) dictadura”. Taller de letras, (49), pp. 97-107. Santiago: Pontificia Universidad Católica de Chile.
Herlinghaus, H. (2012). “Carlos Monsiváis: indagaciones sobre un mundo de infamias en el México global”. iMex Revista. México Interdisciplinario, (1), pp. 30-40. Ciudad de México. Universidad Nacional Autónoma de México.
Herrera, E. (28 de abril de 2013). “Thriller no es suspenso”. Cinefagos. https://www.elcolombiano.com/blogs/cinefagos/thriller-no-es-suspenso/2677
Hutcheon, L. (1985). A theory of parody: the teachings of twentieth-century art forms. New York: Methuen.
Martín, J. y Muñoz, S. (Coords.). (1992). Televisión y melodrama. Género y lecturas de la telenovela en Colombia. Bogotá: Tercer Mundo Editores.
Mockus, A. (2019). “Así influyó la novela El Capo en el país”. Revista Diners. https://revistadiners.com.co/cultura/archivo/72345_asi-influyo-la-novela-el-capo-en-el-pais-por-antanas-mockus/
Montana, V. (23 de enero de 2024). “Narco-novelas e historia inmediata”. Razón pública. https://razonpublica.com/narco-novelas-e-historia-inmediata/
de la O, M. E. y Mendoza, E. (2012). “Narcotráfico y literatura”. Desacatos. Revista de Ciencias Sociales, (38), pp. 193-199. https://desacatos.ciesas.edu.mx/index.php/Desacatos/article/view/280/160
Ordoñez, M. D. (2012). Las “narco telenovelas” colombianas y su papel en la construcción discursiva sobre el narcotráfico en América Latina [Tesis de maestría]. Universidad Andina Simón Bolívar, Sede Ecuador.
Palaversich, D. (diciembre 2010 - marzo 2011). “Narcoliteratura (¿De qué más podríamos hablar?)”. Tierra Adentro, (167-168), pp. 53-63.
Pérez, P. (2004). El cine melodramático. Barcelona: Paidós.
Renjel, D. (2016). “Gustavo Bolívar: el hombre de las narcotelenovelas”. Mitologías Hoy. Revista de pensamiento, crítica y estudios literarios latinoamericanos, 14, pp. 93-111. https://raco.cat/index.php/mitologias/article/view/v14-renjel
Rincón, O. (2018). “Ellas son el centro de la pantalla y la pantalla es el mundo”. Razón y palabra, 22(100), pp. 271-280. https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1155/1133
Rubin, M. (1999). Thrillers. Cambridge: Cambridge University Press.
Vásquez, A. M. (2020). “Recepción de series sobre narcotráfico en México”. Catedral Tomada. Revista de Crítica Literaria Latinoamericana, 8(15), pp. 280-304. https://doi.org/10.5195/ct/2020.449
Vogel, J. (9 de marzo de 2014). “Por qué ‘Escobar, el patrón del mal’ es una ficción adictiva”. La voz. https://www.lavoz.com.ar/vos/tv/por-que-escobar-elpatron-del-mal-es-una-ficcion-adictiva/

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Diseminaciones