Abstract
This text shows the methodologic process and results obtained from a mixt investigation and an intervention in the form of a participation workshop in the public space with 11 children ages 6-12 in the neighborhood La Pradera, located at El Marqués, Querétaro, which lasted 12 sessions and had as objectives to describe the ways they participe in the public space, their conceptions of what is public space participation and to identifiy the influence of these types of workshops in their practices and ideas about what it is to participate. The information gathered was obtained using a pre-test and post-test format using interviews, participant observation, and questionaries, all which fed the results that showed how the children’s participation can be affected by adultcentrism, the lack of safe places where they can carry this practice, the lack of participation opportunities and and the type of activities that are commonly done there. The information gathered during the post-test shows how the participants are capable of organizing autonomously to transform the public space according to their own interests, to modify their own conceptios about participation and their own hability to do so and it proves the need to give them spaces and opportunities where they can have an authentic participation and completely excersice they right to do so.
References
Agud I.; Novella, A.M. (2015). Los consejos infantiles y el diseño de espacios públicos. Una propuesta metodológica - Bordón Revista de Pedagogía. Diciembre, p. 80-98 España. DOI: 10.13042/Bordon.2016.681
Borja, J. y Muxi, Z. (2003) El espacio público: ciudad y ciudadanía. Ed. Electa, Barcelona.
Cano, A. (2012). La metodología de taller en los procesos de educación popular. Revista Latinoamericana de Metodología de las Ciencias Sociales, 2 (2), 22-51. En Memoria Académica. Disponible en: http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.5653/pr.5653.pdf
Carrión, F. (2005). Espacio Público: punto de partida para la alteridad. Ciudad e Inclusión: Por el derecho a la Ciudad, FORO- Corporación Región. Bogotá.
Castro, A. Z. (2021). El derecho al espacio público de los niños y las niñas de los Barrios de la Otra Banda [Tesis de Maestría].
Universidad Autónoma de Querétaro.
Castro, J. (2016). Formación de valores para la convivencia democrática mediante el desarrollo de la participación infantil:
Un proyecto de aprendizaje basado en el servicio en una escuela de educación primaria [Tesis de Maestría]. Universidad Autónoma de Querétaro.
Corona y Gülgönen (2019) ¿Jugar en la ciudad? La percepción de niñas y niños de la Ciudad de México sobre su entorno urbano. Cadernos de Pesquisa em Educação , n° 21(49), p. 60-80.
Corona, Y. y Morgin, M. (2001) Diálogos de saberes sobre participación infantil. Universidad Autónoma Metropolitana. México.
Díaz-Bórquez, D.; Contreras-Shats, N.; Bozo-Carrillo, N. (2018) Participación infantil como aproximación a la democracia: desafíos de la experiencia chilena. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, vol. 16, núm. 1, Enero-Junio, pp. 101-113 Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud Cinde - Universidad de Manizales DOI: https://doi.org/10.11600/1692715x.16105
Gaitán, L. (2010). Sociedad, infancia y adolescencia, ¿de quién es la dificultad? Pedagogía social. Revista Interuniversitaria, 17, pp. 29-42.
Gallego-Henao, A.M. (2014). Participación infantil... Historia de una relación de invisibilidad. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 13(1),151-165. [fecha de Consulta 24 de Septiembre de 2022]. ISSN: 1692-715X. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=77338632007
Giménez, C. (2002). La dinamización comunitaria en el ámbito de la inmigración. Apuntes y propuestas sobre participación, mediación y codesarrollo, en M. J. Rubio y S. Monteros (coords.), La Exclusión Social Teoría y práctica de la intervención. Editorial CCS, Madrid.
Granados, A. (2018). Decir y hacer comunidad desde la mirada de los niños y niñas. Proyecto de participación infantil en el ejido La Palma del Municipio de Pedro Escobedo, Querétaro [Tesis de licenciatura]. Universidad Autónoma de Querétaro.
Grimaldo, R. A. L. (2021). El potencial educativo de la ciudad y el entorno construido [Tesis de Maestría]. Universidad Autónoma de Querétaro.
Jiménez, J. (2017) La bitácora COL: herramienta didáctica para el desarrollo de habilidades y actitudes de los estudiantes de Trabajo Social en Innovación Para la Formación Integral. Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla, A.C.
Novella, A. (2012). La participación infantil: concepto dimensional en pro de la autonomía ciudadana, Teoría de la Educación.
Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, vol. 13 núm. 2, pp. 380-403, Salamanca, España
Ochoa, A., Pérez, L.M., Castro, J. (2022) Fundamentos teóricos de la participación en la escuela como elemento clave para una educación democrática en Participación de niñas, niños y adolescentes: nuevas estrategias y estrategias para su promoción escolar. Colección conocimiento, Querétaro, México.
Organización de las Naciones Unidas. (1989). Convención sobre los derechos del niño (1a. Ed., 1a. Reimp.). Nueva York: Naciones Unidas.
Pávez Soto, I. (2012). Sociología de la infancia: Las niñas y los niños como actores sociales. Revista De Sociología, (27), 81–102. https://doi.org/10.5354/0719-529X.2012.27479
Robles, E. H. (2008). Espacio Público, Comunidad y Sociedad: La mirada de actores relevantes sobre el espacio público, la participación ciudadana y las relaciones existentes. Tesis de Licenciatura. Universidad de Chile.
Rodríguez, M.E. (2012) El taller: una estrategia para aprender, enseñar e investigar. En Lenguaje y Educación: Perspectivas metodológicas y teóricas para su estudio. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, pp. 13-43. Colombia.
Trilla, J. y Novella, A. (2001). Educación y participación social en la infancia. Revista Iberoamericana de Educación. Núm. 26. pp. 137 – 164.
_______________________ (2014).“La participación infantil”. En Novella, A., Llena, A. Noguera, E., Gómez, M., Morata, X., Trilla, J., Agud, I. y Cifre-Mas, J. Participación infantil y construcción de la ciudadanía, (pp. 13-28). Barcelona: Graó
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Digital Ciencia@UAQRO