Abstract
This article investigates the incorporation of Information and Communication Technologies in the classroom, taking as a case of study the first year of the Bachelor's Degree in Social Communication, Teaching Degree in Social Communication and Technical Degree in Public and Political Communication of the Faculty of Journalism and Social Communication of the National University of La Plata. In this sense, from the Reading and Writing Workshop I, the established objective was to analyse the perception of incoming students regarding the implementation of educational strategies that use digital technologies. A mixed methodology was used, applying surveys with closed and open questions.
References
Barbero, J.M. (1991). De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. Editorial Gustavo Gili, S.A. https://perio.unlp.edu.ar/catedras/comunicacionyrecepcion/wpcontent/uploads/sites/135/2020/05/de_los_medios_a_las_mediaciones.pdf
Blanco Vega, M. J., Rincón-Infante, S. M., y Ladino-Calderón, F. M. (2021). Aprendizaje estratégico en la mediación tecnológica de la formación de profesionales de la educación. Iberoreport. https://investigaciones.ibero.edu.co/wpcontent/uploads/2021/03/iberoreport-1.pdf
Dumas, A. (2014). El Conde de Montecristo. Hispamérica Books, S.L.
Exeni, C. (2021). Estrategias y recursos para la educación con TIC, en M. A. Tenutto y H. A. Ferreyra (Comps.), Planificar, enseñar, aprender y evaluar en educación superior (81). Noveduc.
Ferreyra, H.A. y Tenutto Soldevilla, M.A. (Comps.). (2021). Planificar, enseñar, aprender y evaluar en educación superior. Nuevos entornos integrados de aprendizajes. De la presencialidad a la virtualidad. Noveduc.
Gómez, S. (2013). Jam de escritura: ¿fuente o corolario de un cambio de paradigma comunicativo? Revista Letral. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/5370536.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., y Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. Editorial McGRAW-HILL Education.
Ivanič, R. (2004). Discourses of Writing and Learning to Write. Language and Education. https://www.researchgate.net/publication/228861731_Discourses_of_Writing_and_Learning_to_Write
López, Y., Ullman, A. L., y Stranges, A. (2022). ¿Cómo transformar las prácticas docentes con tecnologías? Revista Letras. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/147797
Meyssan, T. (2002). La gran impostura. La esfera de los libros.
Pelletier, K., Robert, J., Muscanell, N., McCormack, M., Reeves, J., Arbino, N., Grajek, S., Birdwell, T., Liu, D., Mandernach, J., Moore, A., Porcaro, A., Rutledge, R. y Zimmern, J. (2023). 2023 EDUCAUSE Horizon Report | Teaching and Learning Edition.Educause. https://library.educause.edu/resources/2023/5/2023-educause-horizon-report-teaching-and-learning-edition
Pierella, M. P. (2016). Los exámenes en el primer año de la universidad. ¿Instancias de formación o mecanismos de selectividad social?. Trayectorias Universitarias.https://revistas.unlp.edu.ar/TrayectoriasUniversitarias/article/view/2754
UNESCO (2024). Informe de seguimiento de la educación en el mundo, 2023: tecnología en la educación: ¿una herramienta en los términos de quién? UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000388894
Zangara, A. (2014). Apostillas sobre los conceptos básicos de educación a distancia o ... una brújula (actualizada) en el mundo de la virtualidad. [documento de cátedra, Universidad Nacional de La Plata, Facultad de Informática]. https://www.ticyeducacion.faud.unsj.edu.ar/wp-content/uploads/2019/08/Zangara-2014.pdf

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Albores