Abstract
This article analyzes Rosario Bléfari’s Diary of money (2020) through an autobiographical lens. This writing captures a precarious bios situated in the transition from the late 90s crisis to the early 2000s in Argentina, serving as a reflection of the present. It offers alternative visions of the uncertain territories shaped by neoliberalism, exploring the life of an artist, her emotional networks, her relationship with money, and survival. This writing acts as a suture, a basting stitch that evolves through personal experience and historical context, defying boundaries. In a landscape fragmented by neoliberal forces, Bléfari’s work reconstructs the wounded territories of a world that was collecting remnants and weaving new images of a present on the brink of collapse, revealing forms of resistance and public imagination.
References
Andermann, J. (2000). Mapas de poder. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Bléfari, R. (2019). Poemas de los 20 en los 80. Rosario: Iván Rosado.
Bléfari, R. (2020). Diario del dinero. Buenos Aires: Mansalva.
Catelli, N. (2007). En la era de la intimidad. Rosario: Beatriz Viterbo Editora.
Cuello, J. N. (2016). “Las formas de lo frágil” (Prólogo). En R. Barcos (Ed.), La promesa de hacer de esta ciudad un paraíso. La Plata: Bum.
Cvetkovich, A. (2003). Un archivo de sentimientos: Trauma, sexualidad y culturas públicas lesbianas. Carolina del Norte: Duke University Press.
Giorgi, G. (2017). “Las vueltas de lo precario”. En M. V. Dahbar, A. (Beto) Canseco y E. Song (Eds.), ¿Qué hacemos con las normas que nos hacen?: Usos de Judith Butler. Córdoba: Sexualidades Doctas.
Giunta, A. (2009). “Poscrisis. La escena del cambio cultural”. En Poscrisis. Arte argentino después de 2001. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Kamenszain, T. (2000). “Bordado y costura del texto”. En Historias de amor. Y otros ensayos sobre poesía. Buenos Aires: Paidós.
Kamenszain, T. (2016). Una intimidad inofensiva. Los que escriben con lo que hay. Honduras: Eterna Cadencia.
Morizot, B. (2020). Tras el rastro animal. Buenos Aires: Isla desierta.
Palmeiro, C. (2020). “Belleza y Felicidad o la insurgencia de la vanguardia feminista”. En L. Arnés, L. M. De Leone y M. J. Punte (Coords.), Historia feminista de la literatura argentina. En la intemperie: poéticas de la fragilidad y la revuelta. Córdoba: Eduvin.
Pauls, A. (27 de marzo de 2024). “Alan Pauls sobre Diario del dinero de Rosario Bléfari” / Entrevista por Editorial Mansalva [@editorialmansalva]. https://www.instagram.com/reel/C5CRsZdImMo/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA
Rodríguez, F. (2022). Señales de vida: Literatura y neoliberalismo. Córdoba: Eduvin.
Solnit, R. (2020). Una guía sobre el arte de perderse. (C. Mistral, Trad.). Buenos Aires: Fiordo Editorial.
Valencia, S. (2010). Capitalismo gore. Santa Cruz de Tenerife: Editorial Melusina.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Diseminaciones