Abstract
This article explores the dynamics of the productive interaction between literature with criticism in María Teresa Andruetto’s work. It thus deepens the analysis of La lectura, otra revolución (2015b) and Poesía a la carta. Selección de poemas de María Teresa Andruetto (2019b), focusing on the conceptualization of the language, the readings and the writings. This approach also deals with aspects of editorial policy and mediation operations. The main results show discursive mechanisms that modulate folds, resorts and intermediality between poetics and critical narratives. The conclusions confirm the composition of theoretical fiction.
References
Andruetto, M. T. (1997). Huellas en la arena. (Ilustrado por P. Melgar). Buenos Aires: Sudamericana.
Andruetto, M. T. (1998). Pavese y otros poemas. Córdoba: Argos.
Andruetto, M. T. (2001). Kodak. Córdoba: Argos.
Andruetto, M. T. (2002). Todo movimiento es cacería. Córdoba: Alción.
Andruetto, M. T. (2003). La mujer en cuestión. Buenos Aires: Random House.
Andruetto, M. T. (2005). Veladuras. Buenos Aires: Norma Grupo Editor.
Andruetto, M. T. (2006a). Beatriz. Córdoba: Argos.
Andruetto, M. T. (2006b). El árbol de lilas. (Ilustrado por L. Menéndez). Córdoba: Comunicarte.
Andruetto, M. T. (2007a). Agua/cero. (Ilustrado por G. Daghero). Córdoba: Comunicarte.
Andruetto, M. T. (2007b). Trenes. (Ilustrado por Istvansch). Buenos Aires: Alfaguara.
Andruetto, M. T. (2008a). El incendio. (Ilustrado por G. Burin). Buenos Aires: Ediciones del Eclipse.
Andruetto, M. T. (2008b). Pavese/Kodak. Buenos Aires: Ediciones del Dock.
Andruetto, M. T. (2009a). Campeón. (Ilustrado por N. Arispe). Buenos Aires: Calibroscopio.
Andruetto, M. T. (2009b). Hacia una literatura sin adjetivos. Córdoba: Comunicarte.
Andruetto, M. T. (2009c). Sueño americano. Córdoba: Caballo Negro.
Andruetto, M. T. (2010a). El país de Juan. (Ilustrado por G. Hernández). Buenos Aires: Aique.
Andruetto, M. T. (2010b). La durmiente. (Ilustrado por Istvansch). Buenos Aires: Alfaguara.
Andruetto, M. T. (2010c). Lengua madre. Buenos Aires: Random House.
Andruetto, M. T. (2010d). Tendedero. Buenos Aires: Editorial Casi Incendio la Casa.
Andruetto, M. T. (2011a). Solgo. (Ilustrado por C. Orensztajn). Madrid: Editorial Edelvives.
Andruetto, M. T. (2011b). La niña, el corazón y la casa. Buenos Aires: Sudamericana.
Andruetto, M. T. (2012a). Cacería. Buenos Aires: Random House.
Andruetto, M. T. (2012b). Había una vez. (Ilustrado por C. Legnazzi). Buenos Aires: Calibroscopio.
Andruetto, M. T. (2012c). Peras. (Ilustrado por F. Tabbita). Buenos Aires: Mágicas Naranjas Ediciones.
Andruetto, M. T. (2012d). Zapatero Pequeñito. (Ilustrado por P. Bernasconi). Córdoba: Comunicarte.
Andruetto, M. T. (2014). Trece modos de mirar a un niño. (Ilustrado por C. Afonso Esteves). Córdoba: Comunicarte.
Andruetto, M. T. (2015a). Benjamino. (Ilustrado por C. Orensztajn). Buenos Aires: Santillana.
Andruetto, M. T. (2015b). La lectura, otra revolución. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.
Andruetto, M. T. (2015c). Los manchados. Buenos Aires: Random House.
Andruetto, M. T. (2017). Cleofé. Córdoba: Caballo Negro.
Andruetto, M. T. (2018). Clara y el hombre en la ventana. (Ilustrado por M. Trachtenberg). Buenos Aires: Limonero.
Andruetto, M. T. (2019a). La hora del General y otras miniaturas. (Ilustrado por Claudia Legnazzi). Córdoba: Comunicarte.
Andruetto, M. T. (2019b). Poesía a la carta. Selección de poemas de María Teresa Andruetto. Buenos Aires: Tinkuy.
Andruetto, M. T. (2019c). Poesía reunida. Buenos Aires: Ediciones en Danza.
Andruetto, M. T. (2020). Selene. (Ilustrado por G. Wendel). Buenos Aires: Sudamericana.
Andruetto, M. T. (2021). Extraño oficio. Buenos Aires: Random House.
Andruetto, M. T. (2023a). Aldao. Buenos Aires: Random House.
Andruetto, M. T. (2023b). El vestido. (Ilustrado por A. L. Stok). Canarias: Diego Pun Ediciones.
Andruetto, M. T. (2023c). Una lectora de provincia. Buenos Aires: Ediciones Ampersand.
Baigorri, A. (2021). “Colecciones literarias: la lectura identitaria”. En M. Cañón y C. Hermida (Comps.), Lecturas mediadas: prácticas literarias, políticas editoriales y apropiaciones en la formación de lectores (pp. 32-54). Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata. http://humadoc.mdp.edu.ar:8080/handle/123456789/905
Bayerque, A. (2021). “Modos de leer Malvinas en la colección Leer, conocer, crecer. (2012): ficciones del Estado”. En M. Cañón y C. Hermida (Comps.), Lecturas mediadas: prácticas literarias, políticas editoriales y apropiaciones en la formación de lectores (pp. 55-86). Mar del Plata: Universidad Nacional de Mar del Plata. http://humadoc.mdp.edu.ar:8080/handle/123456789/1250
Bayerque, A., Couso, L. y Hermida, C. (2021). “Como entrar en un bosque por primera vez: jóvenes y literatura”. Umbral, 2. https://umbral.ungs.edu.ar/2021/12/21/como-entrar-en-un-bosque-por-primera-vez-jovenes-y-literatura/
Bustamante, P. (2012). Conjeturas. Acerca de lectura, lectores y literatura. Buenos Aires: Ediciones El Hacedor.
Bustamante, P. (2021). “LIJ y educación literaria en Argentina: entre políticas públicas y mercado editorial”. Cuadernos del Centro de Estudios en Diseño y Comunicación, (124), pp. 163-186. https://doi.org/10.18682/cdc.vi124.4423
Blake, C. (2021). “Más allá del corral: la transLiteratura infantil argentina”. En C. Blake, S. Frugoni y C. Mathieu (2021), Más allá del corral: transliterar la enseñanza (pp. 14-48). La Plata: Universidad Nacional de La Plata.
Cañón, M. (2016). “Mirar con caleidoscopio: La figuración del autor en la literatura para niños”. En C. Blake y S. Frugoni (Coords.), Literatura, infancias y mediación (pp. 53-66). La Plata: Universidad Nacional de La Plata.
Cañón, M. y Couso, L. (2019). “Lecturas, escrituras y una persistencia: Graciela Montes”. Traslaciones. Revista latinoamericana de Lectura y Escritura, 6(12), pp. 49-69. https://revistas.uncu.edu.ar/ojs3/index.php/traslaciones/article/view/2654
Cortes, F., Dalmaroni, M., Delgado, V., Gerbaudo, A., Stedile, A. y Ventirni, S. (2024). “Pliegue”. En Un vocabulario de teoría: literatura, enseñanza investigación (pp. 245-251). Santa Fe: Ediciones UNL / La Plata: Editorial UNLP.
Deleuze, G. (1987). Foucault. (J. Vázquez Pérez, Trad.). Buenos Aires: Paidós.
Deleuze, G. (1989). El pliegue. Leibniz y el barroco. (J. Vázquez y U. Larraceleta, Trads.). Buenos Aires: Paidós.
Fondo de Cultura Económica (2025a). Historia. https://www.fondodeculturaeconomica.com/Historia
Fondo de Cultura Económica de Argentina (2025b). Historia de FCE. https://fce.com.ar/quienes-somos/historia/
García, L. R. (2024). “La ronda como modo de leer la literatura infantil y juvenil en América Latina”. Álabe, 30, pp. 27-44.
Gerbaudo, A. (2011). La lengua y la literatura en la escuela secundaria. Santa Fe- Rosario: UNL y Homo Sapiens.
Gerbaudo, A. (2022a). “Algo más sobre Josefina Ludmer, sus ‘espigones’ y sus clases”. Estudios de Teoría Literaria. Revista digital: artes, letras y humanidades, 11(26), pp. 14-30.
Gerbaudo, A. (2022b). “Espigones argentinos”. En Travesías, desvíos, obstrucciones. La circulación de la teoría francesa en Latinoamérica y en España (pp. 159-180). São Paulo: FFLCH, Universidad de São Paulo.
Hofstadter, D. (1998). Gödel, Escher, Bach: un Eterno y Grácil Bucle. Barcelona: Tusquets.
Maccioni, F., Milone, G. y Santucci, S. (Comps.). (2021). “Ficción teórica”. En Imaginar/hacer. Ficciones teóricas para la literatura y las artes (pp. 18-30). Córdoba: Editorial FFyH, UNC.
Rodríguez, N. E. (2023). “¿Qué pasa cuando un libro se mete en una caja de naipes? Disidencias: el proyecto editorial Tinkuy, juegos literarios y la obra poética de María Teresa Andruetto”. El jardín de los poetas. Revista de teoría y crítica de poesía latinoamericana, 9(17), pp. 99-112. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/eljardindelospoetas/article/view/7643/7880
Tosi, C. (2019). “La mediación editorial en la literatura infantil. Acerca de los vín culos entre libros, escuela y mercado”. Catalejos. Revista sobre lectura, formación de lectores y literatura para niños, 8(4), pp. 4-15. https://fh.mdp.edu.ar/revistas/index.php/catalejos/article/view/3781/3723

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Diseminaciones