THE POLITICAL PARTICIPATION OF ADOLESCENTS THROUGH THE SCHOOL ASSEMBLY: AN INTERVENTION PROPOSAL.
PDF (Spanish)

Keywords

School assembly, adolescents, autonomy, political participation.

How to Cite

THE POLITICAL PARTICIPATION OF ADOLESCENTS THROUGH THE SCHOOL ASSEMBLY: AN INTERVENTION PROPOSAL. (2024). Digital Ciencia@UAQRO, 17(2), 8-23. https://doi.org/10.61820/dcuaq.v17i2.1519

Abstract

This study investigates the political participation of adolescents through the School Assembly in a General Public Secondary School in Mexico. The main objective of this research is to analyze whether this strategy promotes political participation and autonomy among students, positioning them as social actors within the school environment. A qualitative study was conducted with a sample of 38 second-grade secondary school students (14-16 years old). The techniques and instruments for collecting information were observation and interviews. The results indicate that the group of students with whom we worked values the assembly space as a space for expression and listening; however, the authoritarian and adult-centric stance of the institution prevented the implementation of students' proposals, thereby reducing their agency and limiting autonomy, which runs counter to both international guidelines and educational purposes.

PDF (Spanish)

References

Camps, V. (2007). Educar para la ciudadanía. Colección Foro educación

Corvera, N. (2014). Niñas y Niños de Rosario y Montevideo: la voz de una nueva ciudadanía. EURE. Revista Latinoamericana de Estudios Urbano Regionales, 40(119), 193–216. https://doi.org/10.4067/s0250-71612014000100009

FCE Programas de Estudio (2011). Guía para el maestro. Calameo.com. Recuperado el 21 de mayo de 2023, de https://www.calameo.com/books/0015513992a009f01691b

Gaitán, M. (1999). La participación de niños y adolescentes en el contexto de la Convención Sobre los Derechos del Niño: visiones y perspectivas. Actas del Seminario, Bogotà 7-8 de diciembre 1998, Innocenti Publications, International Child Development Centre, Florence.

Galán, L. (15 de octubre, 2021). A Mi Yo Adolescente. T2. Episodio2: La salud mental. Versión Completa. Con Lucía Galán[Video]. Aprendemos Juntos 2030. https://www.youtube.com/watch?v=gpqIZRj7dyQ

Giraldo, Z. (2015). Ciudadanía: aprendizaje de una forma de vida. Educación y Educadores, 18(1), 76–92. https://doi.org/10.5294/edu.2015.18.1.5

Herrero Marcos, R. (2019). Plan de actuación. Cómo dar voz al alumnado a través del Plan de Acción Tutorial: la asamblea.e_BUAH. Biblioteca digital Universidad de Alcalá.

Ochoa Cervantes, A. (2021). Concepciones docentes acerca de la participación de niñas, niños y adolescentes. Revista de investigación educativa de la Rediech.

Programas de estudio (2011). Guía para el Maestro. Educación Básica. Secundaria. Formación Cívica y Ética. https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/19012/Sec_2do_fcye2011.pdf

Quintero Meneses, C. T., Casas Velandia, S. E., & Hernández Álvarez, C. (2022). La forma juvenil de la política: Cotidianizar la participación política en la escuela como práctica de libertad. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/376693552_La_forma_juvenil_de_la_politica_Cotidianizar_la_participacion_politica_en_la_escuela_como_practica_de_libertad

Secretaría de Educación Pública. (2017). Aprendizajes clave para la educación integral, plan y programas de estudio para la educación básica.

México. https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/10933/1/images/Aprendizajes_clave_para_la_educacion_integral.pdf

Secretaría de Educación Pública. (2020). La escuela como espacio de participación infantil y adolescente para la formación ciudadana. México: Secretaría de Educación Pública. https://www.educacionbc.edu.mx/departamentos/partsocial/archivos2020/convivencia%20escolar/La_escuela_espacio_de_participacion.pdf

Secretaría de Educación Pública. (2022). Avance del contenido del Programa sintético de la Fase 6. [Material en proceso de construcción].

Secretaría de Educación Pública. (2023). La Nueva Escuela Mexicana: Orientaciones para padres y comunidad en general. México: Secretaría de Educación Pública. https://educacionmediasuperior.sep.gob.mx/work/models/sems/Resource/13634/1/images/030623_La%20Nueva%20Escuela%20Mexicana_orientaciones%20para%20padres%20y%20comunidad%20en%20general_COSFAC.pdf

UNICEF (2013). Manual de Asambleas Escolares. Oaxaca, Oaxaca, México: Areagrafik Editores. https://www.academia.edu/87357197/Manual_de_asambleas_escolares

UNICEF México. (2021). Guía para la participación en escuelas de Chihuahua. https://www.unicef.org/mexico/media/7196/file/Gu%C3%ADa%20participaci%C3%B3n%20en%20escuelas%20de%20Chihuahua.pdf

UNICEF. (2022). Módulo 4: Derecho a la participación. Recuperado el 21 de mayo de 2023, de https://www.unicef.org/chile/media/7031/file/Mod%204%20derecho%20participacion.pdf

Villoro, L. (1997). El poder y el valor. Fondo de Cultura Económica.

Willatt, C. y Armijo Cabrera, M. (2024). Participación infantil en la investigación cualitativa en educación: reflexiones ético-pedagógicas desde Chile. Revista Colombiana de Educación, (90), 220-240. https://revistas.upn.edu.co/index.php/RCE/article/view/14695

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Digital Ciencia@UAQRO