Factor exploratory and confirmatory analysis on an instrument for perception of exclusion measurement
PDF (Spanish)

Keywords

Confirmatory factor analysis
Exploratory factor analysis
Measurement
Social exclusion perception

How to Cite

Factor exploratory and confirmatory analysis on an instrument for perception of exclusion measurement. (2024). Digital Ciencia@UAQRO, 17(2), 51-69. https://doi.org/10.61820/dcuaq.v17i2.1362

Abstract

This paper presents the results of reliability and validity analysis, as well as the exploratory and confirmatory factor analyses carried out on an instrument for measuring the perception of social exclusion in the adolescent student population at the upper secondary level, also known as “senior high”. The purpose was to observe to what extent said instrument yielded results suitable for its use in research on the topic, for which purpose it is briefly presented what social exclusion consists of and what theoretical background sustains it. The results related to the validation of the instrument, such as the difficulty index, the discrimination coefficient, the communalities, and the exploratory and confirmatory factor analysis indicate that the questionnaire is solid and usable for the measurement of the perception of social exclusion in the aforementioned school population.

PDF (Spanish)

References

Cámara-Menoyo, C. y Sorando, D. (2017). Valoración de las percepciones subjetivas de los barrios como complemento al cálculo cuantitativo de riesgo de exclusión social: El caso del MRSZ en Zaragoza. Clivaje. Estudios y Testimonios del Conflicto y el Cambio Social, (5), 240-289. https://revistes.ub.edu/index.php/clivatge/article/view/18610

Cañadas, I. y San Luis, C. (2020). Construcción de cuestionarios en criminología. Síntesis.

Castro, L., García, C. y López, R. (2020). Exclusión social, inclusión política y autoestima de jóvenes en pobreza, Monterrey, México. Revista de Ciencias Sociales, 26(1), 38-50. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7384404

Chacón, E. (2016). El impacto de la percepción de exclusión social en la salud mental [Tesis de grado. Universidad de Jaén]. https://crea.ujaen.es/bitstream/10953.1/3449/1/Chacn_Gmiz_Elena_Mara__TFG_Grado_Psicologa.pdf..pdf

Cortés, F. (2006). Consideraciones sobre la marginación, la marginalidad, marginalidad económica y exclusión social. Papeles de Población, 12(47), 71-84. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=11204704

Darcout, A. (2019). Percepción de inclusión/exclusión social en personas con géneros y sexualidades no hegemónicas de la provincia de Cienfuegos. Revista Sexología y Sociedad, 25(1), 14-34. https://revsexologiaysociedad.sld.cu/index.php/sexologiaysociedad/article/view/659

Dosal, R. y Capdevila, L. (2016). Exclusión social y deporte. Investigación económica, 75(297), 155-168. https://doi.org/10.1016/j.inveco.2016.08.005

Fernández, R. (2011). Exclusión social de mujeres presas: análisis de necesidades y su percepción del proceso de rehabilitación en

el Centro Penitenciario de Villabona [Tesis doctoral, Universidad de Oviedo]. https://digibuo.uniovi.es/dspace/bitstream/handle/10651/12893/TD_Roxana?sequence=4

Frías, D. y Pascual, M. (2012). Prácticas del Análisis Factorial Exploratorio (AFE) en la investigación sobre conducta del consumidor y márketing. Suma Psicológica, 19(1), 45-58. https://www.redalyc.org/pdf/1342/134224283004.pdf

Hopenhayn, M. (2008). Inclusión y exclusión social en la juventud latinoamericana. Revista Pensamiento Iberoamericano, (3), 49-71. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2781553

Jiménez, M. (2008). Aproximación teórica de la exclusión social:complejidad e imprecisión del término. Consecuencias para el ámbito educativo. Estudios Pedagógicos, 34(1), pp. 173-186. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052008000100010

Lloret, S., Ferreres, A., Hernández, A. y Tomás, I. (2014). El análisis factorial exploratorio de los ítems: una guía práctica, revisada y actualizada. Revista Anales de Psicología, 30(3), 1151-1169.

Martínez, A. (2016). Factores de riesgo de la conducta antisocial en menores en situación de exclusión social [Tesis doctoral, Universidad Complutense de Madrid].

Medrano, L., y Muñoz, R. (2017). Conceptual and practical approach to Structural Equations Modeling. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 11(1), 219-239. http://dx.doi.org/10.19083/ridu.11.486

Méndez, A. (2024). El análisis factorial: una introducción conceptual para la enseñanza y aprendizaje. Enseñanza e Investigación

en Psicología. Nueva Época, 6(1), 1-13. https://doi.org/10.62364/cneip.6.1.2024.240

Merton, R. (1984). Teoría y estructura sociales. Fondo de Cultura Económica.

Mora, M. y Oliveira, O. (coords.). (2014). Desafíos y Paradojas: los jóvenes frente a las desigualdades sociales. El Colegio de México.

Moreno, M. (2023). Las metas y los medios: fundamentación teórica de la categoría de exclusión social. Revista de Ciencias Sociales, (180), 15-29. https://doi.org/10.15517/rcs.v0i180.55831

Nun, J. (2001). Marginalidad y exclusión social. Fondo de Cultura Económica.

Pérez, J. (ed.) (2018). Vidas sitiadas. Jóvenes, exclusión laboral y violencia urbana en Centroamérica. FLACSO.

Quitian, R., Uribe, S. y Pachón, W. (2020). Conducta delictiva y personalidad en adolescentes en riesgo de exclusión social en una institución educativa. Logos Ciencia & Tecnología, 12(2), 57-69. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2422-42002020000200057

Ramírez, P. y Ziccardi, A. (2008). Pobreza urbana, desigualdad y exclusión social en la ciudad del siglo XXI, una introducción. En R. Cordera, P. Ramírez y A. Ziccardi (coords.), Pobreza, desigualdad y exclusión social en la ciudad del siglo XXI (pp. 23-48). Siglo XXI Editores. https://ru.iis.sociales.unam.mx/ bitstream/IIS/5002/4/Pobreza_desigualdad_y_exclusión_social_en_la_ciudad_del_siglo_XXI.pdf

Rizo, A. (2006). ¿A qué llamamos exclusión social? Polis, Revista de la Universidad Bolivariana, 5(15). https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=30517306018

Seisdedos, N. (2001). Cuestionario de conductas antisociales-delictivas (A-D). El Manual Moderno.

Serrano, M. (2014). Exclusión social y criminalidad. Revista de Derecho UNED, (14), 587-617. https://revistas.uned.es/index.php/RDUNED/article/view/13312

Sosa, R., Flores, G., y Torres, V. (2023). Perception of social exclusion by digital media in postgraduate students: Analysis of social exclusion and types of digital divide in an online postgraduate course. HUMAN REVIEW. International Humanities Review / Revista Internacional De Humanidades, 17(4), 1–9. https://doi.org/10.37467/revhuman.v12.4754

Subirats, J., Riba, C., Giménez, L., Obradors, A., Giménez, M., Queralt, D., Bottos, P. y Rapoport, A. (2004). Pobreza y exclusión social. Un análisis de la realidad española y europea. Colección de Estudios Sociales núm. 16. Fundación la Caixa.

Téllez, M. y Rivera, L. (2020). Construcción y validación de un instrumento para medir la percepción de exclusión social en jóvenes. Psicogente, 23(43), 144-166. https://doi.org/10.17081/psico.23.43.3294

Tezanos, J. (2022). La sociedad dividida. Malpaso Ediciones.

Uceda, F. y Domínguez, J. (2016). Vinculación entre la vulnerabilidad y la exclusión social y las trayectorias delictivas. Un estudio de asociación. Psychosocial Intervention, (26), 29-37. http://dx.doi.org/10.1016/j.psi.2016.07.003

Vera, J., Bautista, G., Ramírez, M., y Yáñez, A. (2012). Relación entre anomia social, alienación y conducta antisocial en jóvenes infractores mexicanos. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10(2), 943-955. https://www.redalyc.org/pdf/773/77323978012.pdf

Vrooman, J., y Hoff, S. (2013). The disadvantaged among the Dutch: A survey approach to the multidimensional measurement

of social exclusion. Social Indicators Research, 113(3), 1261-1287. https://doi.org/10.1007/s11205-012-0138-1

Ziccardi, A. (2008). Pobreza y exclusión social en las ciudades del siglo XXI. En A. Ziccardi (comp.), Procesos de urbanización de la pobreza y nuevas formas de exclusión social: los retos de las políticas sociales de las ciudades latinoamericanas del siglo XXI (pp. 9-33). CLACSO-Siglo del Hombre.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Digital Ciencia@UAQRO