Socialization and subjectivity as critical tools to reflect on gender dynamics
Texto completo (PDF) (Spanish)

Keywords

corporality
phenomenological interpretation
socialization
subjectivity
hegemonic theories

How to Cite

Socialization and subjectivity as critical tools to reflect on gender dynamics. (2024). Albores, 3(4), 99-113. https://doi.org/10.61820/alb.v3i4.1312

Abstract

Subjectivity and socialization are tools used to reflect on gender dynamics relevant to productive forces. Gender perspective hoists the importance of individual interpretations, and allows the debate concerning the validity of hegemonic theoretical constructions; it also assists to the acknowledgment of corporalities and how socialization could create inequities amongst different groups. Relations are fastened by biocapital, in which human characteristics are merchandise for production and consumption. Gender studies display this inequitative relationship by the reflection and exaltation of those voices that have been historically silenced.

Texto completo (PDF) (Spanish)

References

Agamben, G. (1998). Homo Sacer: el poder soberano y la nuda vida I (A. Gimeno Cuspinera, Ed.; A. G. Cuspinera, Trad.). Pre-Textos.

Beauvoir, S. d. (2005). El segundo sexo. Ediciones Cátedra.

Berger, P. L., y Luckmann, T. (1998). La construcción social de la realidad (S. Zuleta, Trad.). Amorrortu.

Berríos, S. E. (2005). Cultura y Socialización. Realidad y Reflexión, (15), pp. 93-109. http://redicces.org.sv/jspui/bitstream/10972/2770/1/Cultura%20y%20socializaci%C3%B3n.pdf.pdf

Bidaseca, K. (2011). "Mujeres blancas buscando salvar a mujeres color café": desigualdad, colonialismo jurídico y feminismo postcolonial. Andamios. Revista de Investigación Social, 8(17), pp. 61-89. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=62821337004

Bohm, D. (2002). Wholeness and the Implicate Order. Taylor & Francis.

Boyer, A. (2012). Biopolítica y filosofía feminista. Revista de Estudios Sociales, (43), pp. 131-138. https://www.redalyc.org/pdf/815/81523250011.pdf

Butler, J. (1988). Performative Acts and Gender Constitution: An Essay in Phenomenology and Feminist Theory. Theatre Journal, 40(4), pp. 519-531. 10.2307/3207893

Butler, J. (1990). Gender Trouble: Feminism and the Subversion of Identity. Routledge

Castillo, J. J. (2000). La sociología del trabajo hoy: la genealogía de un paradigma. En E. De la Garza Toledo (Ed.), Tratado latinoamericano de sociología del trabajo (pp. 39-64). Colegio de México.

Castoriadis, C. (2008). El Mundo Fragmentado. Terramar Ediciones.

Chalmers, A. F. (2001). ¿Qué Es Esa Cosa Llamada Ciencia? Una Valoración de la Naturaleza y el Estatuto de la Ciencia y Sus Métodos. Siglo XXI Ediciones.

Corral, R. (2004). Qué es la subjetividad. Polis: Investigación y Análisis Sociopolítico y Psicosocial, 1(4), pp. 185-199. https://www.redalyc.org/pdf/726/72610410.pdf

Derrida, J. (1988). Limited Inc. Northwestern University Press. http://lab404.com/misc/ltd-inc.pdf

de Sousa Santos, B. (2006). Renovar la teoría crítica y reinventar la emancipación social: encuentros en Buenos Aires. CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Foucault, M. (2000). Historia de la sexualidad. Siglo XXI.

Freud, S. (1929). El Malestar en la Cultura (L. López, Trans.). Amanuense.

Giner, S. (2001). Teoría sociológica clásica. Editorial Ariel.

Habermas, J. (1999). Teoría de la acción comunicativa. Taurus Humanidades.

Laino, D. (2006). Socialización y subjetivación en los fundamentos del entendimiento. Cinta de Moebio, 27, pp. 314-322. https://www.moebio.uchile.cl/27/laino.html

Laó-Montes, A. (2010). Hacia una praxis transformativa de la ciudadanía: Experiencias de la investigación comprometida y los movimientos Afro/Latinos. En K. Weyland-Usanna, S. Benítez-Delgado, y L. Cotto-Morales (Eds.), Cruzando fronteras: convergencias entre la sociedad civil y la academia en el Caribe (pp. 275-294). Instituto Tecnológico de Santo Domingo.

Lojo, M. S. (2009). Perspectiva de género en el proceso de socialización. International Journal of Development and Educational Psychology, 2(1), pp. 727-731. https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832321078.pdf

Martín-Baró, I. (1989). Sistema, grupo y poder. UCA Editores.

Martuccelli, D. (2007). Lecciones de Sociología del Individuo. Departamento de Ciencias Sociales, Pontificia Universidad Católica de Perú.

Metso, M., y Le Feuvre, N. (2006). Quantitative Methods for Analysing Gender, Ethnicity and Migration. Université de Toulouse-Le Mirail. https://www.researchgate.net/profile/Nicky-Le-Feuvre/publication/268382167_Quantitative_Methods_for_Analysing_Gender_Ethnicity_and_Migration/links/573dae6f08ae9f741b2ff1e1/Quantitative-Methods-for-Analysing-Gender-Ethnicity-and-Migration.pdf

Meza, L., y Mata, L. (2001). Consideraciones sobre la Socialización de Género y su In-fluencia en la Dinámica del Abuso Sexual. Revista Costarricense de Trabajo Social, (12), pp. 1-9. http://iin.oea.org/Cursos_a_distancia/explotacion_sexual/Lectura11.genero%20y%20abuso.pdf

Morini, C. (2014). Por amor o a la fuerza: feminización del trabajo y biopolítica del cuerpo ( J. M. Gual, Trans.). Traficantes de Sueños.

O'Meara, J. T. (2001). Causation and the postmodern critique of objectivity. Anthropological Theory, 1(1), 31-56. DOI: 10.1177/14634990122228610

Osorio, J. (2006). Biopoder y Biocapital. El trabajador como moderno homo sacer. Argumentos, 19(52), pp. 77-98. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-57952006000300005

Quijano, A. (1992). Colonialidad y modernidad/racionalidad. Perú Indígena, 13(29), pp. 11-20. https://www.lavaca.org/wp-content/uploads/2016/04/quijano.pdf

Ruvalcaba, D. O. (2018). Del trabajo inmaterial a la incorporación del trabajo femenino. El caso de las camaristas de hotel en Los Cabos, México. Revista Latinoamericana de Antropología del Trabajo, 2(4), pp. 1-27. https://www.redalyc.org/pdf/6680/668070942006.pdf

Serret, E. (2011). Hacia una redefinición de las identidades de Género. Revista GénEros, (9), pp. 71-98. http://bvirtual.ucol.mx/descargables/663_hacia_redefinicion_identidades.pdf

Serret, E., Torres, M., Brito, M., y Chaparro, A. (2008). Qué es y para qué es la perspectiva de género: Libro de texto para la asignatura: perspectiva de género en educación superior.Instituto de la Mujer Oaxaqueña. http://cedoc.inmujeres.gob.mx/PAIMEF/Oaxaca/oax09.pdf

Solano-Alpízar, J. (2015). Descolonizar la educación o el desafío de recorrer un camino diferente. Revista Electrónica Educare, 19(1), pp. 117-129. http://dx.doi.org/10.15359/ree.19-1.7

Talak, A. M. (2022). Psicología, colonialidad y procesos de decolonización. Revista de Psicología, 21(2), pp. 88-100. https://revistas.unlp.edu.ar/revpsi/article/view/14705

Vora, K. (2015). Life Support: Biocapital and the New History of Outsourced Labor. University of Minnesota Press.

Wylie, A. (2004). Why Standpoint Matters. En S. G. Harding (Ed.), The Feminist Standpoint Theory Reader: Intellectual and Political Controversies (pp. 339-351). Routledge.

Zemelman, H. (2006). El conocimiento como desafío posible. Instituto Politécnico Nacional.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Albores