Theoretical bases for the design and formulation of urban proposals against violence.
PDF (Spanish)
HTML (Spanish)

Keywords

citizenship
violent behavior
space
identity
identity processes
sociospatiality

How to Cite

Theoretical bases for the design and formulation of urban proposals against violence. (2025). SketchIN, 7(12), 64-76. https://doi.org/10.61820/RSk.2954-5145.v7n12.1217

Abstract

The identity instilled in public spaces from their design, the one attributed by the appropriation of their users and the circumstances of the sites persuasively influence human behavior. Some spatial characteristics, elements, equipment, social dynamics and sensory stimuli can promote manifestations of violence, by accentuating the negative roles, behaviors and attitudes, and evo-quing feelings and emotions that steer towards violence. This research addresses environmental psychology, perception, violence and city public spaces. The purpose is to confirm the theoretical relationship between the identity of a space, sociospatial aspects, identity morphological a- gents and violent human behavior, exposing the perception and cognition of inhabitants as well as the defining mechanisms of a violent spatial identity. This research stands on a literature review of the relationships that thrive in identity, environment, violent behavior, environmental attitudes, evaluative feelings and emotions. The results complement those of previous research that shows the reciprocity between the environ-ment and human behavior, which enables us to highlight the importance of the citizens' experience in the design as well as the intervention of public spaces.

PDF (Spanish)
HTML (Spanish)

References

Altman, I. (1975). The Environment and Social Behavior: Privacy, Personal Space, Territory, Crowding. Brooks/Cole Publishing Company.

Álvarez Ramírez, L. Y. y Delgado Meza, J. (2017). Comprensión del derecho a la privacidad en niños de 8 a 12 años de edad. Interdisciplinaria, 34(2), 441-457. https://www.redalyc.org/journal/180/18054403011/html/

Ariza Ampudia, S. V. (2018). Diseño emocional para niños: explorando el marco reflexivo. Economía Creativa, (9), 28-50. https://doi.org/10.46840/ec.2018.09.03

Asún Dieste, S., Romero Martín, M. R., Aparicio Herguedas, J. L. y Fraile Aranda, A. (2020). Conducta proxémica en la formación inicial del profesorado en educación física. Educación Física y Deportes, 141, 41-48. https://doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2020/3).141.05

Castro, R. (2001). Naturaleza y funciones de las actitudes ambientales. Studies in Psychology, 22(1), 11-22. https://doi.org/10.1174/021093901609569

Chará Ordóñez, W. D. (2021). Crisis en los sistemas penitenciarios: derechos humanos, hacinamiento y desafios de las políticas criminales. Una aproximación desde la producción bibliográfica. Estudios de Derecho, 78(171), 119-138. https://doi.org/10.17533/udea.esde.v78n171a05

Chóliz Montañés, M. (2005). Psicología de la emoción: El proceso emocional. Universidad de Valencia, 1-34. https://www.uv.es/~choliz/Proceso%20emocional.pdf

Col·lectiu Punt 6. (2019). Urbanismo feminista. Por una transformación radical de los espacios de vida. Virus Editorial.

Dávila Valencia, M., Ortiz Silva, A. F. y Sánchez Rincón, K. L. (2017). Valuación posocupacional del grado de satisfacción de los trabajadores: instituto de planificación y promoción de soluciones energéticas para zonas no interconectadas (IPSE). Revista de Arquitectura, 19(2), 44-53. https://doi.org/10.14718/revarq.2017.19.2.1122

Forero La Rotta, A. y Ospina Arroyave, D. (2013). El diseño de experiencias. Revista de Arquitectura, 15(1), 78-83. https://doi.org/10.14718/RevArq.2013.15.1.9

Gibson, J. J. (2015). The Ecological Approach to Visual Perception. Psychology Press Classic Editions.

Herrán Gómez, J., Torres Toukoumidis, Á. y Afonso Gallegos, A. (2019). Efecto de la territorialidad en la identidad andina: caso Ecuador. Revista Estudios del Desarrollo Social: Cuba y America Latina, 7(1), 68-87. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-01322019000100068&lng=es&tlng=es

Holahan, C. J. (2012). Psicología ambiental: Un enfoque general. Limusa.

Lentini, M. y Palero, D. (1997). El hacinamiento: la dimensión no visible del déficit habitacional. Revista INVI, 12(13), 23-32. https://revistainvi.uchile.cl/index.php/INVI/article/view/62068

Martínez Soto, J. (2019). La ciudad: una visión desde la psicología ambiental. Quivera. Revista de Estudios Territoriales, 21(1), 43-57. https://quivera.uaemex.mx/article/view/11490

Miramontes, O., Lugo Olmos, I. y Sosa, L. (2017). Complejidad y Urbanismo: del organismo a la ciudad, 57-68. https://copitarxives.fisica.unam.mx/TS0015ES/TS0015ES.html

Ortega Andeane, R. P., Mercado Doménech, S., Reidl Martínez, L. y Estrada Rodríguez, C. (2016). Estrés Ambiental en Instituciones de Salud. Valoración Psicoambiental. Universidad Nacional Autónoma de México. https://librosoa.unam.mx/handle/123456789/260

Pérez, E. H. (2004). Percepción del espacio público. Revista Bitácora Urbano Territorial, 1(8), 27-31.

Rosas Cruz, L. M. C. (2021). Valores biofílicos, empatía y conservación de la selva de Uxpanapa en Veracruz, usando a la Guacamaya roja (Ara macao cyanoptera) como especie bandera [Tesis de maestría, Universidad Nacional Autónoma de México]. https://ri.unam.mx/contenidos/ficha/valores-biofilicos-empatia-y-conservacion-de-la-selva-de-uxpanapa-en-veracruz-usando-a-la-guacamaya-roja-ara-macao-cyan-3607338?c=wwakAG&d=false&q=*:*&i=3&v=1&t=search_0&as=0

Valera, S. (1999). Espacio privado, espacio público: dialécticas urbanas y construcción de significados. Tres al Cuarto, 6, 22-24.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 SketchIN