Abstract
This article provides an analysis of the novel Fiesta en la madriguera (2010) by Juan Pablo Villalobos. In this approach, it is proposed that the narration in the voice of Tochtli, the son of drug dealer, serves as strategy to illustrate the power relations established between the center and the periphery. Still, it is also a vital element in the humor that is built within the tale, where the vision of this character becomes central. The analysis, from the theoretical viewpoints of Mikhail Bakhtin, Luis Beltrán Almería and Martha Elena Munguía, allows us to study how the unfolding of complex themes is configured, whose duality between the cruel reality and the naive narration causes ambiguity and fragmentariness of the main character and the context that concerns him.
References
Adriaensen, B. (2012). “El exotismo de la violencia ironizado: Fiesta en la madriguera de Juan Pablo Villalobos”. En B. Adriaensen y V. Grinberg Pla (Eds.), Narrativas del crimen en América Latina. Transformaciones y transculturaciones del policía (pp. 155-167). Berlín: Litverlag.
Adriaensen, B. (2015). “Cabezas cortadas en la narconovela mexicana: el espectáculo de lo abyecto”. En A. M. Amar Sánchez y L.F. Avilés (Coord.), Representaciones de la violencia en América Latina. Genealogías culturales, formas literarias y dinámicas del presente (pp. 121-138). Madrid: Iberoamericana Vervuet.
Adriaensen, B. (2017). “La violencia desde la perspectiva infantil: una lectura comparativa de Cartucho de Nellie Campobello y Fiesta en la madriguera de Juan Pablo Villalobos”. Confluencia. Revista hispánica de cultura y literatura, 31(1), pp. 29-38.
Averintsev, S. S. (2000). “Bajtín, la risa, la cultura cristiana”. En S. S. Averintsev, V. L. Makhlin, M. Ryklin, M. M. Bajtín y T. Bubnova (Eds.), En torno a la cultura popular de la risa (pp. 13-33). Barcelona: Anthropos.
Bajtín, M. (1998). La cultura popular en la Edad Media y en el Renacimiento. El contexto de François Rabelais. Madrid: Alianza Universidad.
Beltrán Almería, L. (2002). La imaginación literaria. La seriedad y la risa en la literatura occidental. Barcelona: Montesinos Ediciones de Intervención Cultural.
Carpio-Manickam, M. (2021). “Paradigmas de las vertientes del género negro mexicano bajo el contexto del neoliberalismo y la globalización en las novelas Corrientes secretas, La milagrosa, Perra brava y Yodo”. Chasqui, 50(1), pp. 23- 41.
Ferrari, S. S. (2016). “Un niño y el narco: una lectura de Fiesta en la madriguera de Juan Pablo Villalobos”. Scientia Interfluvius, 7(2), pp. 71-82.
García Díaz, T. (2011). “El narco como telón de fondo: Fiesta en la madriguera”. Amerika, 4. https://doi.org/10.4000/amerika.2171
Hutcheon, L. (2014). Una poética del postmodernismo. Buenos Aires: Prometeo libros.
Jameson, F. (2010). Reflexiones sobre la postmodernidad. Madrid: Abada Editores.
Lander, M. F. (2020). “La expresión del miedo en Fiesta en la madriguera de Juan Pablo Villalobos”. Hispania, 103(1), pp. 43-53.
Lipovetsky, G. (2013). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Ciudad de México: Anagrama.
López Badano, C. y Solís, E. (2015). “La deformación de la formación: narcotráfico, mito y (anti) bildungsroman. Fiesta en la madriguera, de Juan Pablo Villalobos”. En C. López Badano (Comp.), Periferias de la narcocracia. Ensayos sobre narrativas contemporáneas (pp. 53-78). Buenos Aires: Corregidor.
López Gallego, M. (2013). “Bildungsroman. Historias para crecer”. Tejuelo. Didáctica de la lengua y la literatura. Educación, (18), pp. 62-75. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4659311.pdf
Morábito, F. (2009). Emilio, los chistes y la muerte. Ciudad de México: Anagrama.
Munguía, M. E. (2012). La risa en la literatura mexicana (apuntes de poética). México: Bonilla Artigas Editores.
Nettel, G. (2019). El cuerpo en que nací. Ciudad de México: Anagrama.
Pacheco, J. E. (1981). Las batallas en el desierto. Ciudad de México: Ediciones Era.
Padilla, C. R. (2019). Los crímenes de Juan Justino y Rodrigo Cobra. Ciudad de México: Nitro/Press.
Pron, P. (2023). “Una, otra, tragedia mexicana”. La Tempestad. https://www.latempestad.mx/juan-pablo-villalobos-fiesta-en-la-madriguera/
Serna, E. (2005). Uno soñaba que era rey. Ciudad de México: Booket.
Vanegas, O. K. (2016). “Cabeza vestida de noche: imaginario del mal y decapitación en Fiesta en la madriguera de Juan Pablo Villalobos”. La Palabra (28), pp. 91-103.
Villalobos, J. P. (2010). Fiesta en la madriguera. México: Anagrama.
Wong, R. (Anfitrión). (9 de agosto de 2021). Juan Pablo Villalobos: Otras maneras de escribir. (S. 4. Ep. 5). [Episodio de Podcast]). En El anaquel. Blog literario. Reseñas y podcast sobre literatura. https://www.podbean.com/ep/pb64rc5-11ceaaa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Diseminaciones