Abstract
Diverse research works from Mathematics Education have given evidence about how methodological strategies for the significative learning of mathematics can be grounded from the analysis of text books. This study is part of a broader project with based on the Socioepistemological Theory, that surveys about the didactical transformation of the significance on trigonometric notions in ancient books (from the 19th and early 20th centuries) and contemporary books (21st century) that are used on engineering educational programs. Given this, for delimitation in this article we aim to explain the task of the configuration of a method for the historical-didactical análisis of text books for the study of inverse trigonometric ratio and function. In the results we show the implementation of the method in four phases: book selection, task selection, individual analysis and transversal analysis. The fourth phase is omitted, due to the project being in phase three at the moment. We also give deep insight on the instrument for the individual analysis of text books and exemplify its use with two books. This instrument for the historical-didactical analysis of text books consists in three categorires: characterization of the text, characterization of the mathematics and teaching product; and can be used as a theorical-methodological tool in other research projects with the pertinente adjustments in line with the theory and mathematics of interest.
References
Betancur, S., Roa, S. y Ballesteros, S. (2021). Una descomposición genética preliminar del concepto de eigenvalor y eigenvector: el análisis de libros de texto como sustrato en la construcción de modelos cognitivos. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 24(3), 245-276. https://doi.org/10.12802/relime.21.2431
Braga-Blanco, G. & Belver-Domínguez, J. (2016). El análisis de libros de texto: una estrategia metodológica en la formación de los profesionales de la educación. Revista Complutense de Educación, 27(1), 199-218. http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45688
Bravo, A. & Cantoral, R. (2012). Los Libros de Texto de Cálculo y el Fenómeno de la Transposición Didáctica. Educación Matemática, 24(2), 91-122. http://funes.uniandes.edu.co/13244/1/Bravo2012Los.pdf
Cantoral, R. (2016). Teoría Socioepistemológica de la Matemática Educativa. Estudios sobre construcción social del conocimiento. Gedisa.
Cantoral, R., Montiel, G. & Reyes-Gasperini, D. (2015). Análisis del discurso Matemático Escolar en los libros de texto, una mirada desde la Teoría Socioepistemológica. Avances de Investigación en Educación Matemática, 8, 9-28. https://doi.org/10.35763/aiem.v1i8.123
Cantoral, R., Reyes-Gasperini, D. & Montiel, G. (2014). Socioepistemología, Matemáticas y Realidad. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(3), 91-116. https://revista.etnomatematica.org/index.php/RevLatEm/article/view/149
González, M. & Sierra, M. (2004). Metodología de análisis de libros de texto de matemáticas. los puntos críticos en la enseñanza secundaria en España durante el siglo XX. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 22(3), 389-408. https://ddd.uab.cat/pub/edlc/02124521v22n3/02124521v22n3p389.pdf
Larios, V. & Jiménez, A. (2022). Significados parciales de la derivada en libros universitarios en la formación de ingenieros. Praxis & Saber, 13(33), e12274. https://doi.org/10.19053/22160159.v13.n33.2022.1227
León-Mantero, C., Maz-Machado, A. & López-Esteban, C. (2019). La enseñanza del cálculo diferencial e integral en España: un análisis de los libros de texto del siglo XVII. En G. Schubring, J. Bello y H. Vacca (edits.), V Congreso Iberoamericano de Historia de la Educación Matemática (pp. 345-357). Bogotá, Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldas. http://funes.uniandes.edu.co/22503/
Love, E., & Pimm, D. (1996). ‘This is so’: A text on texts. In International handbook of mathematics education (pp. 371-409). Springer, Dordrecht.
Martínez-Planell, R. & Cruz-Delgado, A. (2016). The unit circle approach to the construction of the sine and cosine functions and their inverses: An application of APOS theory. The Journal of Mathematical Behavior, 43, 11-133. https://daneshyari.com/article/preview/360616.pdf
Maturano, C., Mazzitelli, C. & Guirado, A. (2021). El libro de texto universitario de ciencias en la formación docente. Enseñanza de las Ciencias revista de investigación y experiencias didácticas, 39(2), 83-101. https://doi.org/https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3070
Mesa, V. & Goldstein, B. (2017). Conceptions of Angles, Trigonometric Functions, and Inverse Trigonometric Functions in College Textbooks. International Journal of Research in Undergraduate Mathematics Education, 3(2), 338-354. https://doi.org/10.1007/s40753-016-0042-1
Pino-Fan, L., Parra-Urrea, Y. & Castro-Gordillo, W. (2019). Significados de la función pretendidos por el currículo de matemáticas chileno. magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(23), 201-220. https://doi.org/doi:10.11144/Javeriana.m11-23.sfpc
Talkokul, E. (2017). Research on the Trigonometry as a Main Function of Sine, Secant, Tangent and Formula of Tan and Cot are Inverse. International Journal of Mathematics Trends and Technology, 50, 147-152. https://ijmttjournal.org/2017/Volume-50/number-3/IJMTT-V50P523.pdf
Torres-Corrales, D. & Montiel, G. (2021). La desarticulación matemática en Ingeniería. Una alternativa para su estudio y atención, desde la Matemática Educativa. Nóesis. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 29(58-1), 24-55. https://doi.org/10.20983/noesis.2020.3.2
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 PädiUAQ