Looking at the socio-epistemology from the onto-semiotic approach in mathematics education
PDF (Spanish)

Keywords

Socio-epistemology; onto-semiotic approach; networking theories

How to Cite

Looking at the socio-epistemology from the onto-semiotic approach in mathematics education. (2023). PädiUAQ, 6(11), 1-18. https://revistas.uaq.mx/index.php/padi/article/view/702

Abstract

The articulation of theoretical frameworks is a topic of growing interest in mathematics education, since, although the diversity of theories serves to enrich the foundations of research, at the same time it can constitute a hindrance to its consolidation as a scientific and technological field. This paper analyses the theoretical framework of socio-epistemology in mathematics education from the point of view of the onto-semiotic approach to mathematical knowledge and instruction. The comparison and possible articulation of both theories is approached through the analysis of two examples of research carried out within the socio-epistemology framework: dealing with contradiction in mathematics by university students when they are confronted with the existence of the logarithm of negative numbers and the study of cultural, historical, institutional, and cognitive aspects related to periodicity. As a result of the analysis, similarities, differences, and complementarities of these theoretical models are identified, as well as their relations with the theory of didactic situations and the anthropological theory of didactics. It is also shown in what sense the mathematical and didactic ontology proposed within the onto-semiotic approach can contribute to the progress and coherent articulation of these theories.

PDF (Spanish)

References

Artigue, M. (1988). Ingénierie didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 9(3), 281-308. https://revue-rdm.com/1988/ingenierie-didactique-2/

Artigue, M. (1990). Epistémologie et didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 10 (2,3), 241-286. https://revue-rdm.com/2005/epistemologie-et-didactique/

Brousseau, G. (1986). Fondements et méthodes de la didactiques des mathématiques. Recherches en Didactique des Mathématiques, 7 (2), 33-115. https://revue-rdm.com/1986/fondements-et-methodes-de-la/

Brousseau, G. (2002). Theory of didactical situations in mathematics. Kluwer Academic Publishers.

Buendía, G. y Cordero, F. (2005). Prediction and the periodical aspect as generators of knowledge in a social practice framework. A socioepistemological study. Educational Studies in Mathematics, 58, 299-333. https://doi.org/10.1007/s10649-005-2295-5.

Bikner-Ahsbahs, A. y Prediger, S. (Eds.) (2014). Networking of theories as a research practice in mathematics education. Springer.

Cantoral, R. (2001). Matemática educativa. Un estudio de la formación social de la analiticidad. Grupo Editorial Iberoamericana.

Cantoral, R. y Farfán, R. (1998). Pensamiento y lenguaje variacional en la introducción al análisis. Épsilon, 42, 353-369.

Cantoral, R. y Farfán, R. M. (2003). Matemática educativa: Una visión de su evolución. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 6(1), 27-40.

Cantoral, R. y Farfán, R. M. (2004). La sensibilité à la contradiction: logarithmes de nombres négatifs et origine de la variable complexe. Recherches en Didactique des Mathématiques, 24(2–3), 137–168. https://revue-rdm.com/2004/la-sensibilite-a-la-contradiction/

Cantoral, R., Montiel, G. y Reyes-Gasperini, D. (2015). El programa socioepistemológico de investigación en matemática educativa: el caso de Latinoamérica. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 18(1), 5-17. https://doi.org/10.12802/relime.13.1810.

Cantoral, R., Reyes-Gasperini, D. y Montiel, G. (2014). Socioepistemología, matemáticas y realidad. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(3), 91-116.

Cantoral, R., Moreno-Durazo, A. y Caballero-Pérez, M. (2018). Socio-epistemological research on mathematical modelling: an empirical approach to teaching and learning. ZDM, 50, 77–89. https://doi.org/10.1007/s11858-018-0922-8

Chevallard, Y. (1992). Concepts fondamentaux de la didactique: perspectives apportées par une approche anthropologique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 12(1), 73-112. https://revue-rdm.com/1992/concepts-fondamentaux-de-la-didactique/

Chevallard, Y. (1999). L'analyse des pratiques enseignantes en théorie anthropologique du didactique. Recherches en Didactique des Mathématiques, 19(2), 221-266. https://revue-rdm.com/1999/l-analyse-des-pratiques/

Cobb, P. y Bauersfeld, H. (Eds.) (1995). The emergence of mathematical meaning: Interaction in classroom cultures. Lawrence Erlbaum.

Cordero, F. (2001). La distinción entre construcciones del cálculo. Una epistemología a través de la actividad humana. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 4(2), 103-128.

Douady, R. (1986). Jeux de cadres et dialectique outil-objet. Recherches en Didactique des Mathématiques, 7(2), 5-31. https://revue-rdm.com/1986/jeux-de-cadres-et-dialectique/

Duval, R. (1995). Sémiosis et penseé humaine. Peter Lang.

Ernest, P. (1994). Varieties of constructivism: Their metaphors, epistemologies and pedagogical implications. Hiroshima Journal of Mathematics Education, 2, 1-14.

Ernest, P. (1998). Social constructivism as a philosophy of mathematics. SUNY.

Font, V. (2002). Una organización de los programas de investigación en Didáctica de las Matemáticas. Revista EMA, 7(2), 127-170.

Font, V., Godino, J. D. y Gallardo, J. (2013). The emergence of objects from mathematical practices. Educational Studies in Mathematics, 82(1), 97–124. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9411-0.

Freudenthal, H. (1982). Didactical phenomenology of mathematical structures. Kluwer.

Freudenthal, H. (1991). Revisiting mathematics education. China lectures. Kluwer.

Gascón, J. (1998). Evolución de la didáctica de las matemáticas como disciplina científica. Recherches en Didactique des Mathématiques, 18(1), 7-33. https://revue-rdm.com/1998/evolucion-de-la-didactica-de-las/

Godino, J. D. (2002). Un enfoque ontológico y semiótico de la cognición matemática. Recherches en Didactique des Mathématiques 22(2/3), 237-284. https://revue-rdm.com/2002/un-enfoque-ontologico-y-semiotico/

Godino, J. D. (2013). Indicadores de la idoneidad didáctica de procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Cuadernos de Investigación y Formación en Educación Matemática, 11, 111-132.

Godino, J. D. (2019). Concordancias y complementariedades de las teorías socioculturales en educación matemática. La matematica e la sua didattica, 27(2), 113–139.

Godino, J. D. (2022). Emergencia, estado actual y perspectivas del enfoque ontosemiótico en educación matemática. Revista Venezolana de Investigación en Educación Matemática (REVIEM), 2(2), 1-24 - e202201.

Godino, J. D. y Batanero, C. (1994). Significado institucional y personal de los objetos matemáticos. Recherches en Didactique des Mathématiques, 14(3), 325-355. https://revue-rdm.com/1994/significado-institucional-y/

Godino, J. D., Batanero, C. y Font, V. (2007). The onto-semiotic approach to research in mathematics education. ZDM. The International Journal on Mathematics Education, 39 (1-2), 127-135. https://doi.org/10.1007/s11858-006-0004-1.

Godino, J. D., Batanero, C. y Font, V. (2020). El enfoque ontosemiótico: Implicaciones sobre el carácter prescriptivo de la didáctica. Revista Chilena de Educación Matemática, 12(2), 3-15.

Godino, J. D., Burgos, M. y Gea, M. (2021). Analysing theories of meaning in mathematics education from the onto-semiotic approach. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology. https://doi.org/10.1080/0020739X.2021.1896042. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/0020739X.2021.1896042

Godino, J. D., Burgos, M. y Wilhelmi, M. R. (2020). Papel de las situaciones adidácticas en el aprendizaje matemático. Una mirada crítica desde el enfoque ontosemiótico. Enseñanza de las Ciencias, 38(1), 147-164. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2906.

Godino, J. D., Contreras, A. y Font. V. (2006). Análisis de procesos de instrucción basado en el enfoque ontológico-semiótico de la cognición matemática. Recherches en Didactiques des Mathematiques, 26(1), 39-88. https://revue-rdm.com/2006/analisis-de-procesos-de/

Godino, J. D., Font, V., Contreras, A. y Wilhelmi, M. R. (2006) Una visión de la didáctica francesa desde el enfoque ontosemiótico de la cognición e instrucción matemática. Revista Latinoamerica de Investigación en Matemática Educativa, 9(1), 117-150.

Godino, J. D., Font, V., Wilhelmi, M. R. y Castro, C. de (2009). Aproximación a la dimensión normativa en Didáctica de la Matemática desde un enfoque ontosemiótico. Enseñanza de las Ciencias, 27(1), 59–76. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.3663.

Godino, J. D., Rivas, H., Arteaga, P., Lasa, A. y Wilhelmi, M. R. (2014). Ingeniería didáctica basada en el enfoque ontológico-semiótico del conocimiento y la instrucción matemáticos. Recherches en Didactique des Mathématiques, 34(2/3), 167-200. https://revue-rdm.com/2014/ingenieria-didactica-basada-en-el/

Godino, J. D. y Llinares, S. (2000). El interaccionismo simbólico en educación matemática. Educación Matemática, 12(1), 70-92.

Gravemeijer, K. (2020). A Socio-constructivist elaboration of realistic mathematics education. En M. Van Den Heuvel-Panhuizen (Ed.), National reflections on the Netherlands didactics of mathematics, ICME-13 Monographs, (pp. 217-233). Springer.

Peirce, Ch. S. (1958). Collected papers of Charles Sanders Peirce. 1931-1935. Harvard University Press.

Prediger, S., Bikner-Ahsbahs, A., y Arzarello, F. (2008). Networking strategies and methods for connecting theoretical approaches: first steps towards a conceptual framework. ZDM, The International Journal on Mathematics Education, 40(2), 165-178. https://doi.org/10.1007/s11858-008-0086-z.

Radford, L. (2014). De la teoría de la objetivación. Revista Latinoamericana de Etnomatemática, 7(2), 132-150.

Radford, L. (2013). Three key concepts of the theory of objectification: Knowledge, knowing, and learning. Journal of Research in Mathematics Education, 2(1), 7–44. https://doi.org/10. 4471/redim at.2013.19

Recio, A. M. y Godino, J. D. (2001). Institutional and personal meanings of mathematical proof. Educational Studies in Mathematics, 48(1), 83-99. https://doi.org/10.1023/A:1015553100103.

Sierpinska, A. y Lerman, S. (1996). Epistemologies of mathematics and of mathematics education. En A. J. Bishop et al. (Eds.), International Handbook of Mathematics Education (pp. 827-876). Kluwer.

Sriraman, B. y English, L. (Eds) (2010). Theories of mathematics education. Seeking new frontiers. Springer.

Ullmann, S. (1962/1978). Semántica. Introducción a la ciencia del significado. Aguilar.

Van Den Heuvel-Panhuizen, M. y Drijvers, P. (2014). Realistic mathematics education. En S. Lerman (Ed.), Encyclopedia of Mathematics Education. https://doi.org/10.1007/978-94-007-4978-8.

Vergnaud, G. (1990). La théorie des champs conceptuels. Recherches en Didactiques des Mathématiques, 10(2,3), 133-170. https://revue-rdm.com/2005/la-theorie-des-champs-conceptuels/

Wilhelmi, M. R., Lacasta, E. y Godino, J. D. (2007). Configuraciones epistémicas asociadas a la noción de igualdad de números reales. Recherches en Didactique des Mathématiques. 27(1), 77 – 120. https://revue-rdm.com/2007/configuraciones-epistemicas/

Wittgenstein, L. (1953). Investigaciones filosóficas. Crítica.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 PädiUAQ