The marginalization of evil in western philosophical tradition. The augustinian conception of evil as regards to logocentrism
PDF (Spanish)

Keywords

Augustine of Hippo
evil
Jacques Derrida
logocentrism
metaphysics

Abstract

The purpose of this work is to analyze the concept of evil to verify its epistemic exclusion in western philosophical tradition. Initially, I will examine the approaches that Jacques Derrida makes concerning the logocentrism and the metaphysics of presence to display the logic of binary oppositions that lie beneath the study of evil. Subsequently, I will analyze Augustine’s of Hippo proposal about the origin of evil to notify the unknowable condition that this concept bears. Hence, in conclusion, I will contrast the premises of the logocentrism with the Augustinian proposal to indicate how evil has been disdain by a logic that privilege a direct approach with the foundation and, at the same time, reject any emplacement that denotes its absence.

PDF (Spanish)

References

Arendt, H. (2016). La última entrevista y otras conversaciones. Barcelona: Página Indómita.

Bernstein, R. (2002). El mal radical. Una indagación filosófica. Buenos Aires: Prometeo libros.

Cole, P. (2006). The myth of evil. Edimburgo: Edinburgh University Press.

Derrida, J. (1967a). De la gramatología. Ciudad de México: Siglo XXI.

Derrida, J. (1967b). La escritura y la diferencia. Barcelona: Anthropos.

Derrida, J. (1967c). La voz y el fenómeno. Valencia: Pre-Textos.

Derrida, J. (1972a) La diseminación. Madrid: Editorial Fundamentos.

Derrida, J. (1972b) Márgenes de la filosofía. Madrid: Cátedra.

Derrida, J. (1972c). Posiciones. Valencia: Pre-Textos.

Derrida, J. (2018). “La fenomenología y la clausura de la metafísica: introducción al pensamiento de Husserl”. En Investigaciones Fenomenológicas, (15), pp. 167-185.

Eagleton, T. (2010). Sobre el mal. Barcelona: Península.

Eco, U. (2007). Historia de la fealdad. Barcelona: Random House Mondadori.

Escalante, E. (2007). Heidegger. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Federici, S. (2004) Calibán y la bruja. Mujeres, cuerpo y acumulación originaria. Madrid: Traficantes de Sueños.

Ferraris, M. (2003). Introducción a Derrida. Buenos Aires: Amorrortu.

González, J. (2024). La representación del mal de cara a la tradición occidental: Un análisis sobre sus alcances y limitaciones (Tesis de doctorado). Universidad de Guanajuato. http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/11458

Heidegger, M. (1957). “La constitución onto-teo-lógica de la metafísica”. En Identidad y diferencia. Chile: Escuela de Filosofía Universidad ARCIS. https://www.philosophia.cl/biblioteca/Heidegger/Identidad%20y%20diferencia.pdf

Heidegger, M. (1971). El ser y el tiempo. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Heidegger, M. (2001). “Superación de la metafísica”. En Conferencias y artículos. Barcelona: Ediciones del Serbal.

De Hipona, A. (1947). “Del libre albedrío”. En Obras de San Agustín. III. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

De Hipona, A. (1986). Confesiones. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.

De Hipona, A. (2017). La ciudad de Dios. Ciudad de México: Porrúa.

Husserl, E. (1992). “El artículo ‘Fenomenología’ de la Enciclopedia Británica”. En Invitación a la fenomenología. Barcelona: Paidós.

Kant, I. (1981). La religión dentro de los límites de la mera razón. Madrid: Alianza.

Neiman, S. (2002). El mal en el pensamiento moderno. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Platón. (1986) “Fedro”. En Diálogos. (vol. III). Madrid: Gredos.

Safranski, R. (1997). El mal o el drama de la libertad. Ciudad de México: Tusquets.

Yébenes, Z. (2008). Derrida. Ciudad de México: Universidad Autónoma Metropolitana.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Diseminaciones