Música, humor y transgresión social en el performance de Alejandro García Villalón “Virulo” en el TrovaFest (Querétaro, 2019)
PDF (Spanish)

Keywords

música popular
transgresión social
humor
estudios de performance

How to Cite

Suárez Marrero, P. A. (2022). Música, humor y transgresión social en el performance de Alejandro García Villalón “Virulo” en el TrovaFest (Querétaro, 2019). HArtes, 3(6), 75-88. https://revistas.uaq.mx/index.php/hartes/article/view/895

Abstract

On Saturday, December 7, 2019, Alejandro García Villalón “Virulo” performed
at the Plaza Fundadores in the city of Querétaro, as part of the activities
scheduled within the TrovaFest 2019. This Cuban Mexican songwriter used
his compositional heritage to structure a particular musical-humorous performance,
located in time and place. Considering the few existing studies
on his performative compositions, for this presentation a live sound recording
of the musical event was used, the segmentation of the studied performance,
the analysis of its execution languages and a critical interpretation
of the data found during field work. The triangulation of the results led to
the construction of sound-musical images related to a parodic and socially
transgressive humor. For this approach, methodological tools from ethnomusicology
were used, with emphasis on analytical listening to the recorded
medium, musical analysis of performance and popular music studies. This
presentation seeks to contribute to a better understanding of humorous discursive
within specific musical expressions, as it surrounds sound recordings
as performances, intermedial spaces that can be understood from the
phenomenological and hermeneutical point of view.

PDF (Spanish)

References

Borges-Triana, J. (2008). Concierto cubano finisecular: para un estudio de la música cubana alternativa. La Habana: Editorial Universitaria.

Cámara, E. (2004). Etnomusicología. Madrid: Instituto Complutense de Ciencias Musicales

Dalbem, C. (19-21 de septiembre de 2012). Comes y te vas: Performance y Performatividad en la obra de Alejandro García Villalón Virulo [Ponencia presentada en el 8vo. Encontro Internacional de Música e Mídia, Universidade de São Paulo].

Durán, M. (2018). La reinterpretación del pachuco a través del humor: el caso de Tin Tan. Una aproximación desde las dimensiones auditiva y visual [Tesis de Maestría, Universidad Nacional Autónoma de México]. http://132.248.9.195/ptd2018/marzo/0771286/Index.html

Giro, R. (2007). Diccionario Enciclopédico de la Música en Cuba, 4 tomos. La Habana: Letras Cubanas.

Gómez, Z. y Eli, V. (1995). Música latinoamericana y caribeña. La Habana: Pueblo y Educación.

González, R. (08 de diciembre de 2019). Alejandro García “Virulo” contagia de trova y humor en el Trovafest. Facebook. Consultado el 16 de diciembre de 2020. https://www.facebook.com/CancionistasOficial/posts/436322387047196

Kalbermatten, M. (2009). Aires de familia entre la ironía, el sarcasmo y la parodia en la conversación entre argentinos. Revista Iberoamericana de Lingüística 4: 69–112.

La Trova en Vivo (2020). La Trova en Vivo… Una ventana a la Canción de Autor – Sobre la Trova en Vivo. Consultado el 16 de diciembre de 2020. https://www.latrovaenvivo.com/sobre-nosotros

Madrid, A. (2009). ¿Por qué música y estudios de performance? ¿Por qué ahora?: una introducción al dossier. Trans - Revista Transcultural de Música (13). Consultado el 07 de marzo de 2022. https://www.sibetrans.com/trans/articulo/2/por-que-musica-y-estudios-de-performance-por-que-ahora-una-introduccion-al-dossier

Méndez, R. y Suárez, P. (2019). Grabación sonora del performance de Alejandro García Villalón “Virulo” en el TrovaFest (Querétaro, 2019) [Digital de campo - inédita].

Pareyón, G. (2007). Diccionario Enciclopédico de la Música en México, 2 tomos. Guadalajara: Universidad Panamericana.

Piñero, J. (09 de junio de 2020). Virulo, La Nueva Trova y El Humor. Cubaescena.cult.cu. Consultado el 07 de marzo de 2021.

http://cubaescena.cult.cu/virulo-la-nueva-trova-humor/

Qureshi, R. (1987). Musical sound and contextual input: A performance model for musical analysis. Ethnomusicology 31: 56–86.

Rice, T. (2002). Tiempo, lugar y metáfora en la experiencia musical y en la etnografía. En Los últimos diez años de la investigación musical, J. Martín y C. Villar-Taboada (coords.), 91-126. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Rodríguez, I. (dir.). (1948). Ustedes los ricos [Película]. Producciones Rodríguez Hermanos.

Rodríguez, L. (1995). Consideraciones teóricas acerca de la nueva canción. La Habana: Banco de Ideas Zeta BIZ.

Rudo, L. (02 de septiembre de 2019). 20 artistas de talla internacional participarán en la 6ª edición del Trovafest. AM Querétaro.

Consultado el 30 de noviembre de 2020. https://amqueretaro.com/queretaro/2019/09/02/20-artistas-de-talla-internacional-participaran-en-la-6a-edicion-del-trovafest/

Ruiz-Trejo, E. (2012). Sonamos pese a todo. El humor en la música latinoamericana. Análisis comparativo de los casos: Les Luthiers, Chava Flores y Virulo [Tesis de Doctorado, Universidad Nacional Autónoma de México]. http://132.248.9.195/ptd2013/agosto/0700383/Index.html

Salgado, A. (1988). Humor negro y cruel… (… y muy mexicano). Ciudad de México: Editorial Libra S.A.

San Cristóbal, U. (2018). ¿Acción, puesta en escena, evento o construcción audiovisual? Una breve introducción al concepto de performance en humanidades y en música. Cuadernos de Música, Artes Visuales y Artes Escénica 13 (01), enero-junio: 207-231. https://doi.org/10.11144/javeriana.mavae13-1.apee

Schechner, R. (2012). Estudios de la representación. Una introducción. México: Fondo de Cultura Económica.

Suárez, B. (2021). El decir humorístico. Una aproximación a las cuestiones enunciativas en las prácticas discursivas del humor. En Arruinando chistes. Panorama de los estudios del humor y lo cómico, M. Burkart, M. Fraticelli y T. Várnagy (coords.), 39-55. Buenos aires: Teseo Press.

Suárez, P. (16 de noviembre de 2020). Alejandro García Virulo – TrovaFest 2019 [Lista de Reproducción – Archivos de Vídeo]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=pKZr8ZNKLhI&list=PLZfbkhN_xYW37bDrBf337CEqa6elkkGA3

Suárez, P. y Barreiro, J. (2019). Música, humor y crítica social en el performance Buena Risa Social Club (León de Los Aldama, 2018) de Alejandro García Villalón Virulo. MARLAS 3 (2): 58–77. http://doi.org/10.23870/marlas.251

Suárez, P., Pérez, A. y Barreiro, J. (2019). Momentos sociológicos en el performance musical El humor en estos tiempos da cólera (ca. 1986) de Alejandro García Villalón Virulo. De Raíz Diversa 6 (11): 79–103. http://doi.org/10.22201/ppela.24487988e.2019.11.69842

Taylor, D. y Fuentes, M. (eds.). (2011). Estudios avanzados de performance. México: Fondo de Cultura Económica / Instituto Hemisférico de Performance y Política.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.