español
PDF (Spanish)

Keywords

prospectiva
escenarios
vivencia
futuros
teatro del devenir

How to Cite

Montero Baena, A. B. (2022). español. HArtes, 3(6), 37-58. https://revistas.uaq.mx/index.php/hartes/article/view/881

Abstract

The concern for knowing the future is something that dates back to ancient times in our species. Today, there is a whole social science dedicated to this, Foresight, which through methods, techniques and more, explores and investigates the possibilities of the future, especially in the long term. Within it, the archetype of methods is the scenario, which is the configuration of stories about issues that could happen. Forward Theater (Teatro del Devenir) is a complete methodology to teach how to build and communicate scenarios, but in a playful and experiential way. This text explains what this methodology consists of step by step, but already adapted to the digital landscape of this era. It understands the meaning and usefulness of this methodology, as well as the contributions for those who are immersed in the teaching-learning process.

PDF (Spanish)

References

Bauman, Z. (2010). Tiempos líquidos: Vivir una época de incertidumbre. México: Tusquets Editores S.A.

Baena Paz, G. (2016). La narrativa del futuro... Introducción a la prospectiva. México: Facultad de Ciencias Políticas y Sociales.

Cándida Moraes, M., y de la Torre, S. (2002). “Sentipensar bajo la mirada autopoiética o cómo reencantar creativamente la educación”. Creatividad y Sociedad, (2), pp. 41-56.

Cardona Suárez, A. Y., y Correa Montaño, K. J. (2017). Manual Básico de Juegos Teatrales pata Amateurs (Tesis de pregrado). Universidad del Valle, Facultad de Artes Integradas. Colombia.

Chávez, V. (3 de octubre de 2020). “Por qué el COVID-19 es una sindemia, no una pandemia”. Infobae. Recuperado de https://www.infobae. com/america/tendencias-america/2020/10/03/por-que-el-covid19-es-una-sindemia-no-una-pandemia/

Fundació Factor Humà. (2015). “Unidad de Conocimiento VUCA”. Fundació Factor Humà. Recuperado en diciembre 16, 2021, Recuperado de https://factorhuma.org/index.php?option=com_content&view=article&id=11461&Itemid=43&lang=es

Grabmeier, S. (28 de julio de 2020). “BANI versus VUCA: a new acronym to describe the world”. Stephan Grabmeier. Recuperado de https://stephangrabmeier.de/bani-versus-vuca/

Hall, C. (29 de enero de 2021). “¿Por qué mi video Zoom está al revés y cómo lo soluciono?” Pocket-lint. Recuperado de https://www.pocket-lint.com/es-es/aplicaciones/noticias/152025-por-que-el-zoomdel-video-esta-al-reves-y-como-solucionarlo

Idle, E. (2005). “Fisch Schlapping Dance” [Canción]. En Monty Python’s Spamalot. Original Broadway Cast. Decca Broadway

La Otra Opinión. (9 de septiembre de 2018). “¡Vamos, rómpete una pierna!” La Otra Opinión. Recuperado de https://laotraopinion.com.mx/vamos-rompete-una-pierna/

Lowen, L., y Lowen, A. (1990). Ejercicios De Bioenergética. Málaga: Sirio.

Mesa, C. (2 de septiembre de 2012). “Primera Llamada: 30 minutos”. Teatro a Teatro. Recuperado de https://www.teatroateatro.com/primera-llamada-30-minutos/

Miklos, T., y Tello, M. E. (2007). Planeación Prospectiva: Una estrategia para el diseño del futuro. México: Limusa.

Montero Baena, A. B., y Baena Paz, G. (2013). Papers de Prospectiva No. 7 Planeación prospectiva estratégica Técnica del Teatro del Devenir. México: Dirección General de Asuntos del Personal Académico UNAM.

Rivas Navarro, M. (2008). Procesos cognitivos y aprendizaje significativo. Madrid: Comunidad de Madrid, Consejería de Educación.

Romero, R., Cueva, H., y Barbosa, L. (2014). “La gimnasia cerebral como estrategia para el desarrollo de la creatividad en los estudiantes”. Omnia, 20(3), pp. 80-91. Universidad del Zulia. Recuperado de https://www.redalyc.org/pdf/737/73737091006.pdf

Sánchez, I. A. (2013). “Elementos conceptuales básicos del proceso de enseñanza-aprendizaje”. ACIMED, 11(6). Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-94352003000600018

UC San Diego Health. (s.f.). “Técnicas de respiración: respiración diafragmática”. Health Library. Recuperado de https://myhealth.ucsd.

edu/Spanish/RelatedItems/3,82452Universitat Politécnica de Cataluya. (11 de marzo de 2011). “Recomendaciones ergonómicas”. Universitat Politécnica de Cataluya. Recuperado de https://www.upc.edu/prevencio/ca/ergonomia/arxius/recomendaciones-

ergonomicas/re-002_01-posturas-de-trabajo.pdf

Varas, L. (2013). Herramientas para los técnicos en artes escénicas. Santiago: Consejo Nacional de la Cultura y las Artes.

Wheelwright, V. (2013). Es tu futuro, ¡Hazlo bueno!. Estados Unidos: Personal Futures Network.

Zapata, P. (2016). “Transformación de las artes escénicas en la era digital”. Anuario AC/E de cultura digital 2016. Acción Cultural Española, pp. 54-72. Recuperado de https://www.accioncultural.es/media/Default%20Files/activ/2016/Publi/anuario2016/4_transformacionArtesescenicas.pdf

Zardar, Z. (s.f.). “What is Postnormal Times?” Post Normal Times. Recuperado de https://postnormaltim.es/what-postnormal-times

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.