Abstract
The main objective of this text is to develop a theoretical and aesthetic dissertation on digital images and an analysis of some proposals for digital art creation. The plural concept Images will be used, rather than the abstract singular Image. This already contains a central idea that gives meaning to this research: recognizing the condition of visibility that makes the materialization of images possible. The second point to be analyzed is the distinction between images and digital images: is it the same to compose an image with brushes and oils as it is to create one generatively, algorithmically, made of pixels? Why is it necessary to differentiate them? From these questions, some theoretical and methodological postulates will be developed for the study of artistic images in the context of art creation and contemplation under the parameters of modern canons, as opposed to generative or digital art.
References
Apollinaire, G. (1966). Calligrammes. Poèmes de la paix et de la guerre 1913-1916. Gallimard.
Aranda, L., y Gallardo Sánchez C. (2018-2020). Pasaje Quauhnáhuac. Centro de Cultura Digital. Recuperado el 31 de enero 2025. https://centroculturadigital.mx/pieza/pasaje-quauhnahuac
Aristegui, C. (9 de noviembre de 2014). La casa blanca de Enrique Peña Nieto (Investigación especial). Aristegui Noticias. https://aristeguinoticias.com/0911/mexico/la-casa-blanca-de-enrique-pena-nieto/
Aumont, J. (1992). La imagen. Paidós.
Aziosmanoff, F. (2010). Living Art. L’art numérique. CNRS Éditions.
Baudrillard, J. (1978). Cultura y simulacro. Kairós.
Belting, H. (2007). Antroplogía de la imagen. Katz Editores.
Beovides Casas, K. (31 de enero 2025). Greca. El diletante digital. https://eldiletantedigital.com/obras/greca/index.html
______. (31 de enero 2025). Yonky. El diletante digital. https://eldiletantedigital.com/obras/yonky/index.html
Ćosić, V. (1988). ASCII History of Moving Images. The Official History of Net.art volume III. Recuperado el 31 de enero 2025. http://www.ljudmila.org/~-vuk/ascii/film/
Drouhin, R. (2001). Origines. Reynald Drouhin. Recuperado el 31 de enero 2025. https://www.reynalddrouhin.net/wrks/origine-du-monde/
Grau, O. (2003). Virtual Art: From Illusion to Immersion. The MIT Press; Massachusetts Institute of Technology.
Hernández, M. Á. (2021). La so(m)bra de lo real. Holobionte.
Kemp, J. (2008). Pseudo Event. Things To Curate. Recuperado el 1 de febrero 2025. https://thingstocurate.tumblr.com/post/38262009666/artists-name-justinkemp-1982-present
Kuspit, D. (2006). Del arte analógico al arte digital. De la representación de los objetos a la codificación de las sensaciones. En D. Kuspit (Ed.), Arte digital y videoarte. Transgrediendo los límites de la representación (10-37). Círculo de Bellas Artes.
Lieser, W. (2009). Digital Art. Daniel Tamberg
Lonergan, G. (2006). Internet Group. Collect the WWWorld. The Artist as Archivist in the Internet Age. Recuperado el 1 de febrero de 2025. https://collectheworld.tumblr.com/post/6392124430/guthrie-lonergan-internet-group-shot-2006
Loza, S., Morgado, G., y Martínez, A. (2017). Vngravity. Eco Vngravity. Recuperado el 31 de enero de 2025. https://www.vngravity.com/?fbclid=IwY2xjawIKJQdleHRuA2FlbQIxMAABHesRssaM1ma7SXrqdhF0EgoztFmdte8A1r-
TOdO73wodDxvOZ-z8Xze4QCQ_aem_1L80OPnNLNgdrXt2a_fzOA
Loza, S., y Zapata, C. [Centro de Cultura Digital]. (2020). Navegaciones Guiadas 2.3 (Salvador Loza y Canek Zapata) [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=YY6VxehroA4
Lozano-Hemmer, R. (2016). Bilateral Time Slicer. Rafael Lozano-Hemmer. Recuperado el 31 de enero de 2025. https://www.lozano-hemmer.com/texts/manuals/bilateral_time_slicer.pdf
______. (2024). Spectral Subjects. ATELIER LOZANO-HEMMER. Recuperado el 2 de mayo de 2025. https://www.lozanohemmer.com/spectral_subjects.php
Lowry, M. (2020). Bajo el volcán. Penguin Random House.
Menkman, R. (2009). Glitch Studies Manifesto. Recuperado el 2 de mayo de 2025. https://amodern.net/wpcontent/uploads/2016/05/2010_Original_Rosa-Menkman-Glitch-Studies-Manifesto.pdf
Monreal, J. F. (2020). Máquinas para descomponer la mirada. Estudios sobre la historia de las artes electrónicas y digitales en México. UAM; Juan Pablos Editor.
Olson, M. (2014). Arte Postinternet. COCOM.
Popper, F. (1993). L’art à l’âge électronique. Fernand Hazam.
Sánchez Martínez, J. A. (2013). Figuras de la presencia. Cuerpos e identidad en los mundos virtuales. Siglo XXI.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Gedisa.
Spinoza, B. (2000). Ética demostrada según el orden geométrico. Editorial Trotta.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 HArtes