Abstract
The following pages review the relationship that the play “¡Buenos días, señor presidente!”, written by Rodolfo Usigli, establishes with the student movement developed in Mexico during 1968. It seeks to point out how the author represents and characterizes in the play motives and elements of the mentioned movement while dialoguing as a “paraphrase” with the Spanish classic La vida es sueño by Pedro Calderón de la Barca. With the above, Usigli displays a sharp criticism of the organization and the actions of the students to obtain a very particular reading of the events that shook that legendary year.
References
Basave, A. (2013). “El 68: antes y después, dentro y fuera”. En S. Martínez Della Rocca (Comp.), Otras voces y otros ecos del 68. 45 años después (pp. 53-65). Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Beardsell, P. (2002). Un teatro para caníbales. Rodolfo Usigli y el teatro en México. Ciudad de México: Siglo XXI.
Bixler, J. E. (2020). “Asignatura pendiente: Tlatelolco, el teatro y la farsa de la justicia”. Latin American Research Review, (55), pp. 515-528.
Fuentes Ibarra, G. (1992). “César Rubio y Usigli en la hoguera de la crítica”. En Consejo Nacional para la Cultura y las Artes (CONACULTA) (Ed.), Rodolfo Usigli ciudadano del teatro: memoria de los homenajes a Rodolfo Usigli 1990 y 1991 (pp. 98-115). Ciudad de México: Instituto Nacional de Bellas Artes.
Galván, F. (1999). Antología Teatro del 68. Puebla: Tablado Iberoamericano.
García Barrientos, J. L. (2021). Cómo se comenta una obra de teatro: Ensayo de método. Ciudad de México: Paso de gato.
González Mello, F. (2011). “Un teatro para caníbales: Rodolfo Usigli”. En D. Olguín (Coord.), Un siglo de teatro en México (pp. 71-93). Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Guyomarch Le Roux, S. (2007). “El humor en el ‘Teatro del 68’”. Tema y variaciones de literatura, (29), pp. 105-132.
Harmony, O. (1992). “El Movimiento del 68 en el Teatro Mexicano”. Revista Tramoya, (31), pp. 86-105.
Jiménez Moreno, M. (2016). “La vida es sueño. Consideraciones sobre la libertad y la responsabilidad”. Revista de la Facultad de Derecho de México, 66(265), pp. 201-223.
Leñero, E. (2005). “El legado de Rodolfo Usigli: discípulos y sucesores”. Revista de la Universidad de México, (22), pp. 95-97.
Martínez Della Rocca, S. (2013). Otras voces y otros ecos del 68. 45 años después. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.
Merlín, S. (2008). “Los dramaturgos de la generación de 1950”. Tema y Variaciones de Literatura, (30), pp. 57-83.
Meyran, D. (2014). Usigli, “El devorador de sueños”. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcrv2c5
Pájaro Sánchez, I. I. (2007). Historia y antihistoria en la dramaturgia de Rodolfo Usigli. Ciudad de México: Cuadernos de investigación del Instituto de Investigaciones Multidsciplinarias.
Rodríguez, T. B. (1987). Entrevista con Luisa Josefina Hernández. Chasqui, 16(1), pp. 77-82.
Rodríguez-Sela, A. (1974). “Las últimas obras de Usigli: ¿Efebocracia o gerontocracia?” Latin American Theatre Review, 8(1), pp. 45-48. https://journals.ku.edu/latr/article/view/195/170
Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.
Schmidhuber, G. (2005). “Un experimento nacionalista para forjar el teatro mexicano: el Teatro de Ahora de Juan Bustillo Oro y Mauricio Magdaleno”. Tema y Variaciones de Literatura, (23), pp. 51-65. http://hdl.handle.net/11191/2005
Usigli, R. (1972). ¡Buenos días, señor presidente! Ciudad de México: Joaquín Mortiz.
Valle Espinoza, E.; Álvarez G. R. y Revueltas, J. (1970). Los procesos del 68 en México. Tiempo de hablar... Ciudad de México: Editorial Estudiantes.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Diseminaciones