Internationalization and interculturality of the curriculum at the Inter-American School of Librarianship (UdeA)
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

curriculum
Inter-American School of Library Science
interculturality
internationalization

Abstract

The article presents the Project of Internationalization and Interculturality of the Curriculum (PIIC), developed as part of the Action Plan of the Inter-American School of Librarianship (EIB) of the University of Antioquia, Colombia, socialized in the 4th Latin American Seminar of Intercultural Studies of the Latin American Society of Intercultural Studies (SOLEI), among other institutions of higher education in the region. The text gathers the main results of the project, especially the aspects and criteria related to academic performance defined and evaluated, as well as the main weaknesses, strengths, and recommendations for IBE, as a result of this pilot project.

PDF (Spanish)
XML (Spanish)

References

Acuerdo 02 de 2020. [del Consejo Nacional de Educación Superior]. Consejo Nacional de Educación Superior de Bogotá. Por el cual se actualiza el modelo de acreditación en alta calidad (1 de julio de 2020).

Decreto 1330 del 2019. [Ministerio de Educación Nacional]. República de Colombia. Por el cual se sustituye el Capítulo 2 y se suprime el Capítulo 7 del Título 3 de la Parte 5 del Libro 2 del Decreto 1075 de 2015 -Único Reglamentario del Sector Educación (25 de julio de 2019).

Escuela Interamericana de Bibliotecología. (2021). Plan de Acción 2021-2024: Una apuesta por la calidad, el diálogo, la visibilidad y la innovación en la educación. Universidad de Antioquia. https://es.scribd.com/document/560607419/Plan-Accion-EIB-2021-2024

González, E. M., Garcés, M., Galindo, L., García, L. Giralgo, S. E., Múnera, M., Hurtado, A. y Rodríguez, C. C. (2021). Lineamientos institucionales internacionalización del currículo. Medellín: Universidad de Antioquia.

Madera, I. (6 - 8 de octubre del 20052005). “Un nuevo paradigma educativo: la internacionalización del currículum en la era global” Cuarto encuentro de Educación y Pensamiento. Universidad APEC, República Dominicana.

Secretaría de Educación de Antioquía. (2020). Guía orientativa para la actualización y gestión del PEI. Medellín: Fondo Editorial Gobernación de Antioquia.

Walsh, C. (2007). Interculturalidad y colonialidad del poder. Un pensamiento y posicionamiento “otro” desde la diferencia colonial. El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Universidad Central IESCO.

Walsh, C. (2013). Pedagogías decoloniales. Prácticas insurgentes de resistir, (re) existir y (re) vivir. Quito: Abya-Yala.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Diseminaciones