Who is there? Critical interculturality and subalternities in inclusive education
PDF (Spanish)

Keywords

colonialism
dominant cultures
intelligentsia
intercultural education
marxism

How to Cite

Who is there? Critical interculturality and subalternities in inclusive education. (2023). Diseminaciones, 6(12), 13-26. https://doi.org/10.61820/6y3mv908

Abstract

The present work is based on a documentary analysis that is grounded in the theoretical convergence of two essential authors for analyzing and clarifying the concept of subalternity: Antonio Gramsci and Gayatri Spivak. Firstly, a review of Gramsci's analysis is conducted to describe three interrelated concepts in his work: hegemony, subalternity, and intellectuality, primarily based on the “Prison Notebooks”. Secondly, Spivak's work is described in her text "Can the Subaltern Speak?" Spivak discusses the role of Foucault and Deleuze as examples of Eurocentric intellectuals who reveal the existence of the Other and thereby exert epistemic violence in their theoretical constructions. Finally, an analysis is conducted on the importance of incorporating a perspective that breaks away from the generation of ontological binaries, which can be integrated into an inclusive education that embraces the co-creation of knowledge from a critical standpoint.

PDF (Spanish)

References

Albarez Gómez, N. (2016). “El concepto de Hegemonía en Gramsci: Una propuesta para el análisis y la acción política”. Estudios Sociales Contemporáneos, (15), pp. 152-162.

Asensi, M. (2009). “La subalternidad borrosa”. En M. Asensi. (Ed.), ¿Pueden hablar los subalternos? (pp. 9-39). Barcelona: Museu d'Art Contemporani de Barcelona.

Basail, A. (2022). “Interculturalidad crítica y crítica del interculturalismo”. LiminaR, 20(1).

Buttigieg, J. A. (2022). “Subalterno, subalternos”. En Liguori, G., Modonesi, M. y Voza, P. (Eds.), Diccionario Gramsciano (1926-1937) (pp. 460-466). Cagliari: UNICApress.

Cospito, G. (2022). “Hegemonía”. En G. Liguori, M. Modonesi y P. Voza, (Eds.), Diccionario Gramsciano (1926-1937) (pp. 245-251). Cagliari: UNICApress.

Escobar, A. (2013). “En el trasfondo de nuestra cultura: la tradición racionalista y el problema del dualismo ontológico”. Tabula Rasa, (18), pp. 15-42. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1794-24892013000100001&lng=en&tlng=es

Giglioli, G. (2013). “Los intelectuales orgánicos en la teoría de Gramsci”. Revista Reflexiones, 46(1), pp. 29-36.

Gramsci. A. (1967). La formación de los intelectuales. Ciudad de México: Grijalbo.

Gramsci. A. (1985). Cuadernos de la cárcel. Tomo 1. Cuadernos 1 (XVI) 1929-1930, 2 (XXIV) 1929-1933. Ciudad de México: Ediciones Era.

Gramsci, A. (1999). Cuadernos de la cárcel. Tomo 5. Cuadernos 13 (XXX)1932-1934, 14 (I) 1932-1935, 15 (II) 1933, 16 (XXII) 1933-1934, 17 (IV)1933-1935, 18 (XXXII-IV bis) 1934, 19 (X) 1934-1935. Ciudad de México: Ediciones Era.

Gramsci, A. (2000). Cuadernos de la cárcel. Tomo 6. Cuadernos 20 (XXV) 1934-1935, 21 (XVII) 1934-1935, 22 (V) 1934, 23 (VI) 1934, 24 (XXVII) 1934, 25 (XXIII) 1934, 26 (XII) 1935, 27 (XI) 1935, 28 (111) 1935, 29 (XXI) 1935. Ciudad de México: Ediciones Era.

Jorquera, C. (2015). “La estructura escolar frente a los desafíos de la diversidad: Una mirada subalterna al problema de la educación inclusiva”. Revista Liminales. Escritos Sobre Psicología y Sociedad, 4(8), pp. 35-54.

Loguori, G. (2017). Gramsci y las clases subalternas. En M. Modonesi, A. G. García y M. Vignau, El concepto de clase social en la teoría marxista contemporánea (pp. 35-48). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México/Ediciones La Biblioteca.

Modonesi, M. (2010). Subalternidad, antagonismo, autonomía: marxismos y subjetivación política. Buenos Aires: Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales.

Ocampo, A. (2021). “Educación Inclusiva: una práctica político-epistémica de transformación del mundo”. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa, 9 (3), pp. 253-264. https://www.aacademica.org/aldo.ocampo.gonzalez/81

Rodríguez, M. (2021). “Modernización, Estado y Estructura social, según Antonio Gramsci”. Textos y Contextos, 1(22), pp. 75-84. https://revistadigital.uce.edu.ec/index.php/CONTEXTOS/article/view/2474/3662

Roux, R. (2020). “Subalternidad y hegemonía. Gramsci y el proceso estatal”. Veredas, Revista del pensamiento sociológico, 38(39), pp. 147-159.

Segato, R. (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Buenos Aires: Prometeo.

Spivak, G. C. (2009). ¿Pueden hablar los subalternos? Barcelona: Museu d'Art Contemporani de Barcelona.

Vacca, G. (2000). “Prólogo”. En D. Kanoussi (Autora), Una introducción a Los cuadernos de la cárcel de Antonio Gramsci (pp. 13-22). Ciudad de México: Plaza y Valdés.

Voza, P. (2022). “Intelectuales orgánicos” En G. Liguori, M. Modonesi, y P. Voza, (Eds.), Diccionario Gramsciano (1926-1937) (pp. 283-285). Cagliari: UNICApress.

Walsh, C. (2009). “Interculturalidad, crítica y pedagogía intercultural: in-surgir, re-existir y re-vivir”. En P. Medina (Coord.), Educación intercultural en América Latina. Memorias, horizontes históricos y disyuntivas políticas (pp. 25-42). Ciudad de México: Plaza y Valdés.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Diseminaciones