Characterization of university students’ understanding when relating a function with its derivative function through a graphic approach
PDF (Spanish)

Keywords

Differential calculus
Derivative
Tangent line
APOS theory

How to Cite

Characterization of university students’ understanding when relating a function with its derivative function through a graphic approach. (2024). PädiUAQ, 7(14), 1-20. https://doi.org/10.61820/puaq.v7i14.1179

Abstract

This paper aims to show how university students relate a function with its derivative function in a task with a purely graphical approach. This task is part of a diagnostic test used in a broader investigation whose objective is to build the concept of derivative in university students with the help of the APOE theory, which provides mental structures required to understand a mathematical concept: action, process, object, and scheme. Initially the paper shows the details of the test and the analyzed task, then it shows the qualitative and quantitative analysis of the observed responses. In general, the results obtained show deficiencies in students when faced with graphic focus exercises. Likewise, the justifications observed in students show an inclination towards solving exercises from an algebraic aspect, thus leaving aside the graphics of the activity. We assume that future research may use these results as background for their works, and active teachers may encourage their students to resolve this type of conceptual items in the classrooms.

PDF (Spanish)

References

Amaro, G. (2020). Análisis de la construcción de derivada en profesores de matemáticas de nivel medio superior basado en la Teoría APOE. [Tesis de maestría, Benemérita Universidad Autónoma de Puebla]. Repositorio Institucional BUAP. https://repositorioinstitucional.buap.mx/handle/20.500.12371/11585

Arnon, I., Cottrill, J., Dubinsky, E., Oktaç, A., Fuentes, S. R., Trigueros, M. y Weller, K. (2014). APOS Theory: A framework for research and curriculum development in mathematics education. In APOS Theory. Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4614-7966-6_4

Artigue, M., Douady, R. y Moreno, L. (1995). La enseñanza de los principios del cálculo: problemas epistemológicos, cognitivos y didácticos. En P. Gómez (Ed.), Ingeniería didáctica en educación matemática: Un esquema para la investigación y la innovación en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas (pp. 97–140). Grupo Editorial Iberoamérica. t.ly/CQD3

Asiala, M., Cottrill, J., Dubinsky, E., & Schwingendorf, K. (1997). The development of students’ graphical understanding of the derivative. The Journal of Mathematical Behavior, 16(4), 399–431. https://doi.org/10.1016/S0732-3123(97)90015-8

Badillo, E., Azcárate, C., & Mont, V. (2011). Análisis de los niveles de comprensión de los objetos f’(a) y f’(x). Enseñanza de Las Ciencias: Revista de Investigación y Experiencias Didácticas, 29(2), 191–206.

Berry, J. S., & Nyman, M. A. (2003). Promoting students’ graphical understanding of the calculus. The Journal of Mathematical Behavior, 22(4), 479–495. https://doi.org/10.1016/J.JMATHB.2003.09.006

Briceño, E., Hernández, J., & Espino, A. (2018). Análisis de la comprensión de la derivada desde el enfoque gráfico en estudiantes de nivel superior. El Cálculo y Su Enseñanza, Enseñanza de Las Ciencias y La Matemática, 10, 31–47.

Dubinsky, E. (1991). Constructive aspects of reflective abstraction in advanced mathematics. In Epistemological Foundations of Mathematical Experience (pp. 160–202). Springer. https://doi.org/10.1007/978-1-4612-3178-3_9

Dubinsky, E., & McDonald, M. A. (2001). APOS: A constructivist theory of learning in undergraduate mathematics education research. In D. Holton, M. Artigue, U. Kirchgräber, J. Hillel, M. Niss, & A. Schoenfeld (Eds.), The Teaching and Learning of Mathematics at University Level (pp. 275–282). Springer. https://doi.org/10.1007/0-306-47231-7_25

Fuentes-Lara, M., Aguilar-Salinas, W., & Justo-López, A. (2021). Examen colegiado de cálculo diferencial. Perfiles Educativos, 43(172), 124–141.

González-García, A., Muñiz-Rodríguez, L., & Rodríguez-Muñiz, L. (2018). Un estudio exploratorio sobre los errores y las dificultades del alumnado de Bachillerato respecto al concepto de derivada. Aula Abierta, 47(4), 449–462. https://doi.org/10.17811/RIFIE.47.4.2018.449-462

Londoño, N., Kakes, A. y Decena, V. (2013). Algunas dificultades en la resolución de problemas con derivadas. In R. Flores (Ed.), Acta Latinoamericana de Matemática Educativa (Vol. 26, pp. 935–942). Colegio Mexicano de Matemática Educativa A. C. y Comité Latinoamericano de Matemática Educativa A. C. t.ly/cSd2

Park, J. (2013). Is the derivative a function? If so, how do students talk about it? International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 44(5), 624–640. https://doi.org/10.1080/0020739X.2013.795248

Trigueros, M. (2005). La noción de esquema en la investigación en matemática educativa a nivel superior. Educación Matemática. Educación Matemática, 17(1), 146–176.

Valdivia, C. y Parraguez, M. (2015). Un modelo cognitivo para la comprensión profunda de la regla de la cadena. Paradígma, 36(2), 146–176.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 PädiUAQ