Aesthetic Austerity: The Analogue Object as a Counterweight to the Growth of AI
Portada de la revista número 11
PDF (Spanish)

Keywords

Analogue
Art
Austerity
Design
Artificial Intelligence

How to Cite

Arámbula Meneses, J. C., & Maldonado Reyes, A. A. . (2025). Aesthetic Austerity: The Analogue Object as a Counterweight to the Growth of AI. HArtes, 6(11), 120-142. https://doi.org/10.61820/ha.2954-470X.v6n11.1690

Abstract

The analogue object acts as a deliberate response to the overreaching advance of artificial intelligence, using simplicity and tangibility to counter technological saturation and reaffirm the importance of sensory and emotional experience. These elements highlight the value of material simplicity and the human, offering an alternative that seeks to balance the use of technology with an appreciation for functionality and the material world. The aim is to generate a critical reflection on the relationship of AI and technology today, and how aesthetic austerity and physical objects can mitigate their potentially alienating effects, to promote a conscious lifestyle in the face of the technological, emphasising the importance of simplicity and authenticity. The theory and practice of aesthetic austerity in film and design is analysed to understand how these practices respond to the advance of AI. As a result, it identifies emerging trends in the integration of aesthetic austerity in cultural production and how these trends respond to the growing presence of AI, concluding that aesthetic austerity and the use of analogue objects not only serve as an effective counterbalance to the advance of AI, but also offer an opportunity to analyse the impact and evolution of the technology, providing an avenue to explore the relationship between digital progress and disciplines such as design.

PDF (Spanish)

References

Bachiller, S. (2019). Análisis de funcionamiento y de vulnerabilidades de Alexa. Escola d’Enginyeria (UAB), 1-9. https://ddd.uab.cat/record/211505/

Baudrillard, J. (1978). Cultura y Simulacro. Kairós.

Baumgarten, A. G. (1975). Reflexiones filosóficas acerca de la poesía. Aguilar.

Bazin, A. (2008). ¿Qué es el cine? Rialp.

Beuchot, M. (2023). Hermenéutica Analógica y Pensamiento Actual. Sindéresis.

Buchanan, R. (1995). Rhetoric, Humanism and Design. University of Chicago

Press.

Caranci, C. (2023). Antes de la imagen. Das Unheimliche y superficie en la ontología freudiana. Tópicos (México), 215-249.

Chiuminatto, P. (2014). Ciencia del Conocimiento Sensible: Principios Racionalistas en la Doctrina Estética de Alexander Baumgarten. Revista de Filosofía. (70). 61-73.

Emmerich, R. (Dirección). (2022). Moonfall [Película] Productora. Huayi Brothers Centropolis Entertainment AGC Studios.

Foucault, M. (2002). Vigilar y castigar. Siglo XXI.

Fracalossi, I. (2024). La belleza de la austeridad. Una conversación sobre el diseño de Fabio Cruz Prieto. AUS - Arquitectura / Urbanismo / Sustentabilidad, (35), 121–131.

González, V. L. (2015). Alcanzando el Sueño de Tesla: El Futuro Inalámbrico. Ciencias Fisicomatemáticas y de las Ingenierías, 1-20. Haferkamp, L. (2010). Analogon Rationis: Baumgarten, Deleuze and the ‘Becoming Girl’ of Philosophy. Deleuze Studies, 62-69.

Hernández, M. (2009). Teoría de la sensibilidad, teoría de las humanidades. El proyecto filosófico de la Estética en A. G. Baumgarten. Cuadernos Dieciochistas, (4), 81 -121.

Jauregui-Lobera, I. y Martínez-Quiñones, J. V. (2021). Oye Siri…. Journal of Negative and No Positive Results, 6(10), 1240-1244.

Leibniz, G. (2003). Escritos filosóficos. Machado Libros.

López, R. y Real, A. (2021). Buchanan y el Diseño. Universidad Autónoma de Aguascalientes.

Maldonado, A. (2019). El proceso de diseño y la resolución de problemas cotidianos, la creatividad y la cultura de paz. Cultura para la paz: una mirada a través de las humanidades, artes y el diseño, 1(1), 121-143.

Mitchell, W. (2009). Teoría de la Imagen. Ensayos sobre representación verbal y visual. Akal.

Petroski, H. (1994). The Evolution of Useful Things. Vintage Books.

Prada, J. (2020). Juan Martín Prada. [Recuperado de la transcripción de las video presentaciones sobre Baumgarten] https://www.juanmartinprada.net/imagenes/transcripcion_videopresentaciones_sobre_baumgarten.pdf

Romo, F. (2004). Entre lo analógico y lo digital. DGSCA UNAM. (32). 1-4. Saumell, J. F., Fatta, F. y Docci, M. (2022). Diseño analógico y diseño digital. Cambio e integración. Más allá de las líneas. La gráfica y sus usos. XIX Congreso Internacional EGA. 249-252.

Scott, R. (Director). (1979). Alien: El Octavo Pasajero [Película]. Brandywine Productions.

Segui, J. (2010). Ser Dibujo. Mairea Libros.

Sequeda, J. B. Bejarano Cifuentes, I. X., Campos Chaparro, C. A., Malpica Hincapié, D. L., Cortés Guaje, D. E., Jiménez Sánchez, J. G. y Buitrago, J. N. (2022). Aislamiento y Confinamiento: Análisis del Rendimiento Humano de una Tripulación Analógica en Simulación Analógica Espacial. Revista Colombiana de tecnología Avanzada, 2(40), 123-135.

Soto, M. (1987). La Aesthetica de Baumgarten y sus Antecedentes Leibnicianos. DA - FYL- Filosofía. Anuario Filosófico, 20(2), 81-190.

Turkle, S. (2015). The Power of Talk in a Digital Age. Penguin Press.

Uría, L. (2011). Representación Y Proyecto Gráfico. Escritos De Arquitectura. Universidad de Valladolid.

Vaskes, I. (2008). La transestética de Baudrillard: simulacro y arte en la época de simulación total. Estudios de filosofía, (38), 197-219.

Wilson, F. (1998). The Hand: How Its Use Shapes the Brain, Language, and Human Culture. Pantheon Books.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 HArtes