Abstract
Modernity, that is, the project of the Western world, stands as a seismic event in civilization, not only reshaping humanity but also exerting profound influence upon a significant portion of life on Earth and the planet itself. Among the myriad expressions of this phenomenon is science fiction, a narrative and aesthetic tool through which we elucidate the impacts, possibilities, and reverberations of techno-scientific aspects on life, time, and imagination. Anchored in the concept of linear time and the notion of gradual and inevitable improvement in human living standards through the utilization of science and technology, the myth of progress is integral to both modernity and science fiction. Confronted with the palpable decline of the Western world and the tarnishing of the myth of progress, what opportunities and challenges emerge for Latin American science fiction? This text delves into this inquiry and aims to outline some responses.
References
Aldiss, B. (1995). The detached retina: aspects of SF and fantasy. Estados Unidos: Syracuse University Press.
Barthes, R. (2010). Mitologías. Argentina: Siglo XXI.
Bastidas, R. (2021). El tercer mundo después del sol. Antología de ciencia ficción latinoamericana. Colombia: Minotauro.
Benjamin, W. (2008). Tesis sobre la historia y otros fragmentos. México: Universidad Autónoma de la Ciudad de México.
Bury, J. B. (2009). La idea del progreso. España: Alianza.
Campbell, J. (2006). El héroe de las mil caras. Psicoanálisis del mito. México: Fondo de Cultura Económica.
Capanna, P. (1966). El sentido de la ciencia-ficción. Argentina: Columba.
Claeys, G. (2022). Utopianism for a Dying Planet. Life after Consumerism. Estados Unidos: Princeton University Press.
Córdoba, A. (2022). Extranjero en tierra extraña. El género de la ciencia ficción en América Latina. España: Universidad de Sevilla.
de Castro Sánchez, S. (9 de noviembre de 2018). “El ‘paso del mito al logos’: nacimiento de la Filosofía, eurocentrismo y genocidio”. El rumor de las multitudes. El salto. Recuperado de https://www.elsaltodiario.com/el-rumor-de-las-multitudes/el-paso-del-mito-al-logos-nacimiento-de-la-filosofia-eurocentrismo-genocidio
de Rosso, E. (2021). “Nervo’s Continuum and the Weariness of Reason: A Hypothesis on the Form of Latin American Science Fiction”. En Kurlat Ares, S. G. y de Rosso. E. (Eds.). Peter Lang Companion to Latin American Science Fiction (pp. 19-32). Estados Unidos: Peter Lang.
de Santo, M. K. y Domptail, S. E. (Eds.). (2023). Degrowth Decolonization and Development. When Culture Meets the Environment. Suiza: The Springer.
del Rosario Castañeda Quintero, S. (1 de diciembre de 2023). Las utopías y los futuros actuales de la alimentación. [Ponencia]. IV Encuentro de Estéticas de Ciencia Ficción. Mundos que colapsan y ecosistemas que resisten: estéticas cienciaficcionales ante la emergencia climática. Cenidiap, Ciudad de México, México.
Echeverría, B. (2000). La modernidad de lo barroco. México: Era.
Echeverría, B. (2016). Modernidad y blanquitud. México: Era.
Echeverría, B. (2018). Las ilusiones de la modernidad. México: Era, Alacena Bolsillo.
Echeverría, B. (2019). Vuelta de siglo. México: Era.
Echeverría, B. (2022). Definición de la cultura. México: Fondo de Cultura Económica.
Eliade, M. (1999). Mito y realidad. España: Kairós.
Eliade, M. (2008). Arquetipos y repetición. España: Alianza.
Fisher, M. (2018). Lo raro y lo espeluznante. Barcelona: Alpha Decay.
Fisher, M. (2019). Realismo capitalista. ¿No hay alternativa? Titivillus.
Freedman, C. (2000). Critical Theory and Science Fiction. Estados Unidos: Wesleyan University Press.
Hinkelammert, F. (1984). Crítica a la razón utópica. Costa Rica: Departamento Ecuménico de Investigaciones.
Hui, Y. (2020). Fragmentar el futuro. Ensayos sobre tecnodiversidad. Argentina: Caja Negra.
Jameson, F. (2009). Arqueologías del futuro. El deseo llamado utopía y otras aproximaciones de Ciencia Ficción. Turolero.
Lizcano, E. (2006). Metáforas que nos piensan. Sobre ciencia, democracia y otras poderosas ficciones. España: Ediciones Bajo Cero, Traficantes de sueños.
López, A. y López, L. (2009). Monte sagrado-Templo mayor. El cerro y la pirámide en la tradición religiosa mesoamericana. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Antropológicas, Instituto Nacional de Antropología e Historia.
López Austin, A. (2006). Los mitos del Tlacuache. Caminos de la mitología mesoamericana. México: Universidad Nacional Autónoma de México, Instituto de Investigaciones Antropológicas.
López Austin, A. (1994). Tamoanchan y Tlalocan. México: Fondo de Cultura Económica.
Milner, A. (2012). Locating Science Fiction. Reino Unido: Liverpool University Press.
Morin, E. (2005). Introducción al pensamiento complejo. España: Gedisa.
Mumford, L. (2010). El mito de la máquina. Técnica y evolución humana. España: Pepitas de calabaza.
Nicolescu, B. (2014). From Modernity to Cosmodernity. Science, Culture, and Spirituality. Estados Unidos: State University of New York Press.
Rieder, J. (2008). Colonialism and the Emergence of Science Fiction. Estados Unidos: Wesleyan University Press.
Suvin, D. (1979). Metamorphoses of Science Fiction. On the Poetics and History of a Literary Genre. Reino Unido: Yale University Press.
Tanaka, M. (2014). Apocalypse in Contemporary Japanese Science Fiction. Estados Unidos: Palgrave Macmillan.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 HArtes