The post-apocalyptic absurdity in “Terraza con jardín infernal” by Francisco Tario
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

literary analysis
literary history
drama theatre
science fiction
ecocriticsm

How to Cite

Juárez Becerril, O. (2024). The post-apocalyptic absurdity in “Terraza con jardín infernal” by Francisco Tario. HArtes, 5(10), 51-65. https://doi.org/10.61820/ha.v5i10.1496

Abstract

One of the pressing issues of contemporaneity is the environmental debacle, inherent to any inhabitant of the planet. Literature is one of the expressions that has been concerned with warning about this problem. In particular, science fiction is in permanent dialogue with the possibilities offered by science; it wonders about the future by problematizing the present. One of the ways to manifest itself is through theater, an emotional and corporal genre, which fosters the freedom of human expression. In a present time that does not seem to grant great guarantees of a flattering future, they become, as a whole, a suitable artifact to inquire about the coming conditions and to face them. To develop these ideas, I will review the play "Terraza con jardín infernal" by Mexican writer Francisco Tario, based on approaches from ecocriticism and cyberpunk.

PDF (Spanish)
XML (Spanish)

References

Balarezo Andrade, D. V. (2022). “Ecocrítica: orígenes y fundamentos”. Kipus. Revista Andina de Letras y Estudios Culturales, (52), pp. 111-124.

Bert, B. (1989). Polémica puesta en escena. El caballo asesinado. Tiempo Libre. Reseña Histórica del Teatro en México 2.0-2.1. Sistema de información de la crítica teatral. Recuperado de https://criticateatral2021.org/html/resultado_bd.php?ID=6940

Chiverto, J. L. (2016a). “Entrevistas con Francisco Tario. I”. En A. Toledo (Ed.), Francisco Tario. Obras completas. Tomo II. Novela, teatro y textos no coleccionados (pp. 684-687). México: Fondo de Cultura Económica.

______. (2016b). “Entrevistas con Francisco Tario. II”. En A. Toledo (Ed.), Francisco Tario. Obras completas. Tomo II. Novela, teatro y textos no coleccionados (pp. 687-692). México: Fondo de Cultura Económica.

de la Maza, L. (2007). “Apuntes sobre tragedia contemporánea”. Apuntes de teatro, (129), pp. 62-67.

García Única, J. (2017). “Ecocrítica, ecologismo y educación literaria: una relación problemática”. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 90 (31.3), pp. 79-90.

González, D. (2005). “El teatro de Sarah Kane. Tragedia contemporánea”. Pausa, 22, pp. 25-30.

Juárez Becerril, O. (2020). “Utopía dramática. Un acercamiento al teatro mexicano de ciencia ficción”. La Colmena, (106), pp. 31-43.

K. Dick, P. (2012). ¿Sueñan los androides con ovejas eléctricas? (Trad. M. Antón). España: Minotauro. (Obra original publicada en 1968).

Morales, S. (16 de septiembre de 1989). “Ruiz Saviñón rescata el teatro de Francisco Tario”. Proceso [en línea]. Recuperado de https://www.proceso.com.mx/153570/ruiz-savinon-rescata-el-teatro-de-francisco-tario

Moreno, R. M. (2023). (Post)Humanidad y alteridad en la narrativa reciente de ciencia ficción de Nnedi Okorafor y Mike Carey (2014-2021) [Tesis doctoral]. Universidad de las Islas Baleares, Palma de Mallorca, España.

Ocaranza, J. O. y Díaz, V. L. (2015). “La ciudad posmoderna representada a través del paisaje urbano cyberpunk”. Revista NODO, 9(18), pp. 45-58.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 HArtes