Changes in the representation of the feminine in contemporary art: performance by María Evelia Marmolejo
PDF (Spanish)

Keywords

contemporary art
feminine
representation
feminisms
gender

How to Cite

Carus Puerta, S. (2023). Changes in the representation of the feminine in contemporary art: performance by María Evelia Marmolejo. HArtes, 4(8), 160-174. https://revistas.uaq.mx/index.php/hartes/article/view/1207

Abstract

This paper aims to analyze how contemporary art can be a space of representation of the feminine in relation to feminisms, and how this surfacess an opportunity to propose new and different ways of presenting ourselves in the world. It is proposed that using contemporary art as a vehicle to re-imagine the feminine enables more open perspectives and representations, which help to open dialogues about the symbolisims for women. This paper helps us to question the implications those symbolization have had traditionally, why they have emerged, how they have been perpetuated and, most importantly, how we can move away from them to make our own proposals for societal advances.

 

PDF (Spanish)

References

Arrieta Rodríguez, P.N. (2018). María Evelia Marmolejo y el performance ¿una propuesta feminista? [Tesis de maestría]. Universidad de Bogotá Jorge Tadeo Lozano, Colombia.

Barbosa, A. (2008). Arte feminista en los ochenta en México. Una perspectiva de género. Ciudad de México: Casa Juan Pablos. UAEM.

Castillo, A. (2018). Alteridad. En A. Castillo, Ars Disyecta. Figuras para una corpo-política (15-30). Santiago: Palinodia.

Danto, A.C. (2014). Qué es el arte. Barcelona: Espasa Libros.

Foucault, M. (1979). Microfísica del poder. Madrid: Las Ediciones de La Piqueta.

______ . (2012). Vigilar y castigar. Madrid: Biblioteca Nueva.

______ . (2020). Subjetividad y Verdad. Madrid: Ediciones Akal.

Giunta, A. (2014). ¿Cuándo comienza el arte contemporáneo?. Buenos Aires: arteBA.

______ . (2018). Feminismo y Arte Lationoamericano. Historias de artistas que emanciparon el cuerpo. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.

Gutiérrez, M.L. (2015). Entre las intervenciones feministas y el arte de mujeres. Aportes, rupturas y derivas contemporáneas de los cruces entre arte y feminismos. Asparkía: investigación feminista, (27), 65-78.

Lagarde, M. (1997). Claves feministas para el poderío y la autonomía de las mujeres. Nicaragua: Puntos de encuentro.

______. (2011). Los cautiverios de las mujeres. Madresposas, monjas, putas, presas y locas. Ciudad de México: Siglo Veintiuno.

______. [Proyecto Grado Cero AEJ]. (16 de diciembre de 2014). Los cautiverios de las mujeres Entrevista a Marcela Lagarde [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=n5GWayZ6zTU&t=346s

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 HArtes