In terms of puppet, mannequin, puppet or marionette: avant-garde depersonalization in the theater of Antonin Artaud
PDF (Spanish)
XML (Spanish)

Keywords

Títere
Vanguardia
Artaud
Cuerpo
Misticismo

How to Cite

López Medina Ávalos, P. (2023). In terms of puppet, mannequin, puppet or marionette: avant-garde depersonalization in the theater of Antonin Artaud. HArtes, 4(7), 47-64. https://doi.org/10.61820/ha.v%7.1112

Abstract

Like many other vanguard creators, Artaud exposes an understanding of acting against the rules of intellectualism and psychology that were the bases of Realism and its poetic activities. Inspired by Jarry, Artaud expressed his considerations about the concepts associated with the figure of puppet, manikin or automaton. His experimentations about the art of acting explored the actor´s body based on the strategies of depersonalization. In order to express his mystical ideology, he takes the notion of puppet as the metaphor of humanity searching for the spiritual dimension. 

PDF (Spanish)
XML (Spanish)

References

Artaud, A. (2005). El arte y la muerte. Otros escritos. Ciudad de México: Caja Negra.

— (2020). El teatro y su doble. Teatro de lo sagrado y México. Ciudad de México: Paso de Gato.

Behar, H. (1971). Sobre el teatro Dadá y Surrealista. Barcelona: Barral Editores

Beltrame, V. (2005). “A marionetizaçao do ator. Móin-Móin”. Revista de Estudos sobre Teatro de Formas Animadas, 1, pp. 52-78. DOI:10.5965/2595034701012005052.

Bermúdez, L. (1997). “Introducción”. En A. Jarry. Ubú Rey. (pp.7-85). Madrid: Cátedra.

De Toro, A. (2014). “Más allá de la representación. Jarry, Artaud, Freud, Bacon, Barthes, Derrida, Deleuze, Pavlovsky, Periférico de Objetos, Tantanian”. Apuntes de Teatro, (139), pp. 9-27. Recuperado de http://www.pensamientoeducativo.uc.cl/index.php/RAT/article/view/32301

Durozoi, G. (1975). Artaud: la enajenación y la locura. Madrid: Labor.

Innes, C. (1995). El teatro sagrado. El ritual y la vanguardia. México: Fondo de Cultura Económica.

Jarry, A. (2003). “Definición”. En C. Ferrer. Patafísica. (pp. 17-28). Logroño: Pepitas de Calabaza.

— (1997). “IV. Cuestiones de teatro”. En L. Bermúdez. (Ed.), Ubú Rey. (pp.188-191). Madrid: Cátedra.

Sánchez Monte, M. J. (2004). “Teoría teatral del siglo XX: El cuerpo y el ritual”. Teatro: revista de estudios culturales (20), pp. 87-101. Recuperado de https://www.researchgate.net/profile/Maria-JoseSanchezMontes/publication/318100511_Teoria_teatral_del_siglo_XX_el_cuerpo_y_el_ritual/links/5c86929492851c00dd3084f3/Teoria-teatral-del-siglo-XX-el-cuerpo-y-el-ritual.pdf

Wellwarth, G. (1974). Teatro de protesta y paradoja. La evolución del teatro de vanguardia. Madrid: Lumen: Alianza.

Williams, R. (2017). La política del modernismo. Buenos Aires: Ediciones Godot.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.