Los escogidos, by Patricia Nieto, the construction of the plot as the origin of the literary in the chronicle
PDF (Spanish)

Keywords

Patricia Nieto
contemperan Colombian chronicle
Los escogidos
literary stories
journalism

How to Cite

Hernández Acosta, M. Ángel. (2023). Los escogidos, by Patricia Nieto, the construction of the plot as the origin of the literary in the chronicle. HArtes, 4(8), 138-158. https://revistas.uaq.mx/index.php/hartes/article/view/1138

Abstract

The chronicle Los escogidos, by Patricia Nieto, is a text that is inserted within the impulse given to the Latin American chronicle from the consolidation of the New Ibero-American Journalism Foundation in the first decade of the 21st century. Its structure corresponds to a story created from testimonies, but beyond establishing that the use of literary tolos and figures is what places it within the literary (as was proposed when conceptualizing the contemporary chronicle), we suggest that the construction of plots narratives (based on a coherent and logical narrative) is what allows it to be considered as literary story. To deepen this, we turn to Hayden White and his narrativization of history.

PDF (Spanish)

References

Callegaro, A., Lago, M.C., Quadrini, M. y Bragazzi, F. (2011). La crónica latinoamericana como espacio de resistencia al periodismo hegemónico [Proyecto A/145. Informe Final 2010-2011]. Universidad Nacional de La Matanza. Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales. Buenos Aires.

Canal Teleantioquia. (2020). Capítulo aparte Patricia Nieto. Teleantioquia. 48:01 min. https://www.youtube.com/watch?v=owT92Z0fEoU

Carrión, J. (Ed.). (2012). Mejor que ficción. Crónicas ejemplares. México: Anagrama/Colofón/UANL

Correa Soto, C.M. (2011). La crónica reina sin corona: periodismo y literatura, fecundaciones mutuas. Medellín: Fondo Editorial Universidad EAFIT.

Correa Soto, C.M. y Mondragón, L. (2015). Bajo el acecho de Cronos. Palabra Clave 18(1), 184-201. DOI: 10.5294/pacla.2015.18.1.8.

Darrigrandi, C. (2013). Crónica latinoamericana: algunos apuntes sobre su estudio. Cuadernos de Literatura XVII(34), 122-143.

Egan, L. (2008). Carlos Monsiváis. Cultura y crónica en el México contemporáneo. 1ª reimpr. México: FCE.

Ethel, C. (12 de julio de 2018). La invención de la realidad. El País. http://elpais.com/diario/2008/07/12/babelia/1215819552_850215.html.

Gutiérrez, J. I. (1997). Manuel Gutiérrez Nájera y la crónica como género de transición o la confluencia del periodismo y la literatura. Literatura Mexicana 8(2), 597-623.

Hernández Acosta, M.Á. (2022). Alberto Salcedo Ramos como fenómeno editorial: crónica y autor marca en el siglo XXI [Tesis de doctorado]. México: Facultad de Filosofía y Letras, UNAM.

Herrera, E. (1986). La magia de la crónica. Caracas: Dirección de Cultura/ Universidad Central de Venezuela.

Hoyos, J.J. (estudio preliminar y selección). (2009). La pasión de contar. El periodismo narrativo en Colombia, 1638-2000. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia/Hombre Nuevo Editores.

Jaramillo Agudelo, D. (Ed.) (2012). Antología de crónica latinoamericana actual. México: Alfaguara.

Martínez, T.E. (Pról.) (2006b). Lo mejor del periodismo de América Latina. Textos enviados al Premio Nuevo Periodismo CEMEX+FNPI. México: FCE/FNPI.

Mateo, Á. (2001). Crónica y fin de siglo en Hispanoamérica (del siglo XIX al XXI). Revista Chilena de Literatura, 59, 13-39.

Montes, A.S. (2014). Políticas y estéticas de representación de la experiencia urbana en la crónica contemporánea. Buenos Aires: Corregidor.

Nieto, P. (2015a). Los escogidos. Medellín: Editorial Universidad de Antioquia.

______. (2015b). Los soberanos. En J.M. Vergara y M.P. Hoyos Carrerro (Eds.), Otras realidades, otros caminos. Premio Nacional de Paz. Crónicas 1999-2014, 37-56. Bogotá: Taller de Edición Rocca/Friedrich Ebert Stiftung en Colombia.

Poblete, P. (2013a). Hibridez y tradición en la crónica latinoamericana contemporánea: los textos de Rafael Gumucio. Textos híbridos, 3(1), 1-15.

______. (2013b). Hibridaciones de la crónica contemporánea (textos de Francisco Mouat). Perspectivas de la comunicación, 6(1), 22-28.

______. (2014). Las narrativas del Yo en la crónica contemporánea. Anales de Literatura Hispanoamericana 43, 241-254.

______. (2020). Crónica narrativa contemporánea: enfoques, deslindes y desafíos metodológicos. Literatura Mexicana, 31(1), 133-153. DOI: 10.19130/iifl.litmex.31.1.2020.1143.

Publicaciones Semana. (2018). Río Magdalena: Viaje por las venas de Colombia. Semana (especial). https://especiales.semana.com/rios-de-colombia/magdalena.html

Puerta Molina, A.A. (2011). El periodismo narrativo o una manera de dejar huella de una sociedad en una época. Anagramas, 9(18), 47-60.

______. (2016). La crónica latinoamericana actual: lo maravilloso real. Análisis del periodismo narrativo de Alberto Salcedo Ramos [Tesis de Doctorado en Lenguajes y Manifestaciones Artísticas y Literarias]. Madrid: Universidad Autónoma de Madrid.

Rotker, S. (2005). La invención de la crónica. México: FCE.

Samper Pizano, D. (Sel. y Pról.) (2004). Antología de grandes crónicas colombianas. Tomo II.1949-2004. Bogotá: Aguilar.

Sims, N. (Sel. y Pról.) (1996). Los periodistas literarios o el arte del reportaje personal. Bogotá: El Áncora Editores.

Vallejo Mejía, M. (1997). La Crónica en Colombia: Medio Siglo de Oro. Bogotá: Biblioteca Familiar Presidencia de la República.

Vergara, J.M. y Hoyos Carrerro, M.P. (2015). Otras realidades, otros caminos. Premio Nacional de Paz. Crónicas 1999-2014. Bogotá: Taller de Edición Rocca/Friedrich Ebert Stiftung en Colombia.

Villoro, J. (2012). La crónica, ornitorrinco de la prosa. En D. Jaramillo Agudelo (Ed.), Antología de crónica latinoamericana actual. México: Alfaguara.

White, H. (1992). El contenido de la forma. Narrativa, discurso y representación histórica. Barcelona: Paidós.

______. (2010). Ficción histórica, historia ficcional y realidad histórica. Buenos Aires: Prometeo Libros.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 HArtes