Questionnaire on the mathematical knowledge for teaching of mathematics teacher
PDF (Spanish)

Keywords

Function
Teacher’s knowledge
High school

How to Cite

Questionnaire on the mathematical knowledge for teaching of mathematics teacher: A proposal for teaching of function. (2024). PädiUAQ, 7(13), 1-21. https://doi.org/10.61820/kbwjkw97

Abstract

The present study is about a questionnaire to assess mathematical knowledge for teaching of mathematics teachers about the concept of polynomial function. A qualitative methodology based on design is used, based on three elements: the mathematical knowledge for teaching, the semiotic representation registers and function meanings. This study is situated in the context of high school mathematics teachers because, according to research, there isn’t a homogeneous professional training, as well as insufficient specific knowledge for the teaching profession at this educational level. In this way, the design of a questionnaire is presented, which is composed of six task that unify teaching knowledge, representation registers and function meanings. Finally, this type of proposal becomes a tool that characterizes the necessary knowledge for the function concept teaching. In addition, this proposal serves as a reference to strengthen teacher training activities to improve their educational practices.

PDF (Spanish)

References

Aguilar, A., Carreño, E., Carrillo, J., Climent, N., Contreras, L., Escudero, D., Flores, E., Flores, P., Montes, M. y Rojas, N. (2014). El conocimiento especializado del profesor de Matemáticas: MTSK. En CIBEM (Eds.). Actas de las VII CIBEM (pp. 5063-5069). Aguilar, S. y Barroso, J. (2015). La triangulación de datos como estrategia en investigación educativa. Revista de Medios y Educación, (47),73-88. https://doi.org/ 10.12795/pixelbit.2015.i47.05

Amaya, T., Castellanos, G. y Pino-Fan, L. (2021). Competencias de los profesores de matemáticas en formación a la hora de transformar las representaciones de una función. Uniciencia, 35 (2), 1-15. https://doi.org/10.15359/ru.35-2.12

Artigue, M. (2004). Problemas y desafíos en Educación Matemática: ¿Qué nos ofrece hoy la didáctica de las matemáticas para afrontarlo? Educación Matemática, 16(3), 5-28. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40516302

Ávila, A. (2016). La investigación en educación matemática en México: una mirada a 40 años de trabajo. Educación Matemática, 28(3), 31-59. https://doi.org/10.24844/EM2803.02

Azcárate, C. y Deulofeu, J. (1996). Funciones y Gráficas. Editorial Síntesis.

Ball, D., Thames, M. y Phelps, G. (2008). Content knowledge for teaching. What makes it special? Journal of Teacher Education, 59(5), 389-407. https://doi.org/10.1177/0022487108324554

Burgos, M., Beltrán-Pellicer, P., Giacomone, B. y Godino, J. D. (2018). Conocimientos y competencia de futuros profesores de matemáticas en tareas de proporcionalidad. Educação e Pesquisa, 44, 1-22.

Camarena, P. (2015). Educación matemática en México: investigación y práctica docente. En X. Martínez, y P. Camarena (Eds.), Educación Matemática en el Siglo XXI (pp. 191-216). Instituto Politécnico Nacional

Castro, W.F. y Pino-Fan, L. (2021). Comparing the didactic-mathematical knowledge on the derivative of in-service and preservice teachers. Acta Scientiae, 23(3), 34-99.

De la Rosa, A. (2003). Errores e inconsistencias en la enseñanza del concepto de función en el docente: el grado de visualización. Mosaicos Matemáticos, 11, 121-133.

Duval, R. (1993). Registres de représentations sémiotique et fonctionnement cognitif de la pensée. Annales de Didactique et de Sciences Cognitives, 5, 37-65.

Duval, R. (2004). Semiosis y pensamiento humano. (M. Vega, Trad.) Cali, Colombia: Universidad del Valle, Instituto de Educación y Pedagogía, Grupo de Educación Matemática.

Duval, R. (2006). Un tema crucial en la educación matemática: la habilidad para cambiar el registro de representación. Gaceta de la Real Sociedad Matemática Española, 9(1). http://eudml.org/doc/44160

Espinoza, R. F. y Pochulu, M. D. (2020). Diseño de un instrumento para valorar la comprensión alcanzada en divisibilidad por futuros profesores de matemática. Bolema, 34 (66), 294-313.

García, F. (2019). Introducción al diseño de tareas en educación matemática: Una diversidad de marcos teóricos. Avances de Investigación en Educación Matemática, 15, 1-4. https://doi.org/10.35763/aiem.v0i15.264

Gavilán, J. (2006). El papel del profesor en la enseñanza de la derivada. Análisis desde una perspectiva cognitiva. Educación Matemática,18(2),167-170. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=40558507008

Graciano-Barragán, J. y Aké, L. (2021). Conocimiento de profesores de matemáticas en formación sobre los productos notables. Uniciencia, 35(1), 90-107. http://dx.doi.org/10.15359/ru.35-1.6

Ibarrola, M. y Martínez, M. (2018). Conformación de una identidad docente entre profesionistas universitarios contratados por asignatura en el nivel medio superior. Sinéctica, 51(00008). https://doi.org/10.31391/s2007-7033(2018)0051-008

Jones, M. (2006). Demystifying functions: The historical and pedagogical difficulties of the concept of the function. Undergraduate Math Journal, 7(2), 1-20.

Martínez-Sierra, G., Valle-Zequeida, M., García-García, J. y Dolores-Flores, C. (2019). “Las matemáticas son para ser aplicadas”: Creencias matemáticas de profesores mexicanos de bachillerato. Educación Matemática, 31(1). https://doi.org/10.24844/em3101.04

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura [UNESCO] (2012). Challenges in basic mathematics education. http://unesdoc.unesco.org/images/0019/001917/191776e.pdf

Pino-Fan, L. y Godino, J. D. (2015). Perspectiva ampliada del conocimiento didáctico – matemático del profesor. Paradigma, 36(1), 87– 109.

Pino-Fan, L., Parra-Urrea, Y. y Castro, W. (2019). Significados de la función pretendidos por el currículo de matemáticas chileno. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 11(23), 201-220. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m11-23.sfpc

Ribeiro, A. y Cury, H. (2018). Álgebra para a formação do professor: Explorando os conceitos de equação e de função. Autêntica.

Rodríguez-Flores A., Picardo-Alfaro, M., Espinoza-González, J., Rojas-González, N. (2018). El conocimiento especializado de un profesor de matemáticas: un estudio de caso sobre la enseñanza de los conceptos básicos de función. UNICIENCIA, 32(1), 89-107. https://doi.org/10.15359/ru.32-1.6

Roque, T. (2012). História da matemática – Uma visão crítica, desfrezando mitos e lendas. Zahar.

Sánchez, M. (2011). A review of research trends in mathematics teacher education. PNA, 5(4), 129-145. https://doi.org/10.30827/pna.v5i4.6151

Sánchez-Santiesteban, J., Cruz, M., Cabrera, A. y Sigarreta, J. (2022). El significado del concepto de pendiente desde la perspectiva universitaria. Universidad y Sociedad, 14(4), 156-171. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3032

Santibañez, L. (2007). Formación y actualización de maestros de secundaria en México. Revista Mexicana de Investigación Educativa. 12, 305-335.

Scheiner, T., Montes, M.A., Godino, J.D., Carrillo, J. y Pino-Fan, L.R. (2019) What makes mathematics teacher knowledge specialized? Offering alternative views. International Journal of Science and Mathematics Education, 17(1), 153-172. https://doi.org/10.1007/s10763-017-9859-6.

Sfard, A. (1991). On the Dual Nature of Mathematical Conceptions. Educational Studies in Mathematics, 22, 1-36. https://doi.org/10.1007/BF00302715

Shulman, L. S. (1986). Those Who Understand: Knowledge growth in Teaching. Educational Researcher, 15(2), 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004

Tasdan, B. y Koyunkaya, M. (2017). Examination of pre-service mathematics teacher’s knowledge of teaching function concept. Acta Didactica Napocensia, 10(3), 1-18. https://doi.org/10.24193/adn.10.3.1

Vásquez, C. y Alsina, A. (2017). Aproximación al conocimiento común del contenido para enseñar probabilidad desde el modelo del Conocimiento Didáctico-matemático. Educación Matemática, 29(3), 79-108.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 PädiUAQ