Digital Literacy of Women from Vulnerable Sectors. Reflections on their Rights to Education and Information
Main Article Content
Abstract
The objective of this article is to describe the digital literacy of women from vulnerable sectors and to raise reflections in relation to their rights to education and information. The methodology was based on an ethnographic approach with women from three urban neighborhoods in Aguascalientes, Mexico. The results show that their first approaches to Information and Communication Technologies took place outside the school context. Their learning comes mostly from their socialization with family and peers. Limited repertoires of technological devices and services were identified, as well as limited knowledge and skills, which lead to uses that do not go beyond entertainment and interaction with close people. The article concludes that the digital literacy of women from vulnerable sectors does not occur within the framework of their rights to information and communication, and is far from being a support tool for the exercise of these rights.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
How to Cite
References
Ángel, E. R. (2021). Propuesta de Alfabetización Digital para las mujeres beneficiarias del programa “Mujer Es”. Tesis de maestría, Corporación Universitaria Minuto de Dios, Bogotá, Colombia. Disponible en: https://repository.uniminuto.edu/handle/10656/14645
Arratia, T., M. Solis, G. Reginatto, R. Alvarado y M. Burrone (2021). Alfabetización digital y usabilidad de TIC en jóvenes con trastornos mentales severos (TMS), mujeres en situación de vulnerabilidad y personas mayores. En M. Pérez (ed.). Memorias científicas del II Congreso en Salud Mental Digital (pp. 12-22). Disponible en: http://lnnk.in/ahpf
Castells, M. (2000). Internet y la sociedad red. Conferencia de Presentación del Programa de Doctorado sobre la Sociedad de la Información y el Conocimiento. Universitat Oberta de Catalunya. Disponible en: http://www.uoc.edu/web/cat/articles/castells/castellsmain.html
Castells, M. (2006). La era de la información. La sociedad red (Vol. I). Ciudad de México: Siglo XXI Editores.
CEPAL (2021). Tecnologías digitales para un nuevo futuro (LC/TS.2021/43). Santiago. Disponible en: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46816/1/S2000961_es.pdf
Chong, B., y L. Contreras (2017). Alcances del modelo Enrédate en grupos de mujeres jefas de familia para la inclusión digital. En A. Zermeño (coord.). Inclusión digital para la inclusión social. Contextos teóricos, modelos de intervención y experiencias de inclusión (pp. 183-206). Ciudad de México: Colofón/Universidad de Colima.
CONAPO (2017). La situación demográfica de México 2016. Ciudad de México: CONAPO. Disponible en: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/232091/05_Aguilar.pdf
Covarrubias, K. Y. (2013). Hacer etnografía: una estrategia metodológica y práctica para construir sentido a la realidad social observada. En M. G. Chávez, K. Y. Covarrubias, y A. B. Uribe (coords.). Metodología de investigación en ciencias sociales. Aplicaciones prácticas (pp.169-212).
CPEUM (2023). Capítulo I De los Derechos Humanos y sus Garantías. En Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos (Reforma publicada DOF 08-05-2023). Cámara de Diputados del H. Congreso de la Unión. Disponible en: https://www.diputados.gob.mx/LeyesBiblio/pdf/CPEUM.pdf
Cruz, A. L., E. L. Rodríguez, E. L. González y L. V. Arévalo (2019). Empoderamiento femenino y económico por medio de la alfabetización digital: conformar territorio a través de la sororidad. Revista de la Universidad de La Salle, 2019 (82), 69-90. Disponible en: https://doi.org/10.19052/ruls.vol1.iss82.5
Del Prete, A., M. Gisbert y M. M. Camacho (2013). Las TIC como herramienta de empoderamiento para el colectivo de mujeres mayores. El caso de la Comarca del Montsià (Cataluña). Píxel-Bit, Revista de Medios y Educación, (43), 37-50. Disponible en: http://dx.doi.org/10.12795/pixelbit.2013.i43.03
García, F. J., J. J. Leiva, E. E. Fontoura y F. A. Piccoli (2021). Inclusión social de mujeres rurales a través de programas de alfabetización digital para el empleo. Revista complutense de educación, 32 (1), 15-25. Disponible en: https://redined.educacion.gob.es/xmlui/handle/11162/208704
García, S. (2017). Alfabetización digital. Razón y palabra, 21(3), 66-81. Disponible en: https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1043/1030
George, C. (2020). Alfabetización y alfabetización digital. Transdigital, 1 (1). Disponible en: https://doi.org/10.56162/transdigital15
H. Ayuntamiento de Aguascalientes (2011). Plan de Desarrollo Municipal 2011-2013. Disponible en: https://issuu.com/ccapama/docs/pdm_2011-2013
IFT (2022). Programa de Alfabetización Digital. Disponible en: https://www.ift.org.mx/sites/default/files/contenidogeneral/usuarios-y-audiencias/alfabetizaciondigital2022b.pdf
IMPLAN (2018). Consulta de información censal. Estadísticas sociodemográficas. Plataforma de Información Municipal de Aguascalientes. Disponible en: http://www.pimags.gob.mx/index.php?p=censal
INEGI (2019). Cuestionario de la Encuesta Nacional sobre Disponibilidad y Uso de las TIC en los Hogares, ENDUTIH 2017. Instituto Nacional de Estadística y Geografía. Disponible en: https://www.inegi.org.mx/contenidos/programas/dutih/2019/doc/endutih_2019_cuestionario.pdf
Lázaro, F., M. Valente y V. Ortiz-Repiso (2022). La alfabetización digital de mujeres hacia la inclusión digital y el cumplimento de la agenda 2030: una comparación entre las políticas públicas de inclusión digital en Mozambique y España. Perspectivas em Ciência da Informação, 27 (2), 320-354. Disponible en: https://doi.org/10.1590/1981-5344/3669
Montaño, L. M. (2021). Entre mujeres: Un programa de alfabetización digital. Tesis, Universidad del Valle, Santiago de Cali. Disponible en: http://lnnk.in/c0f1
UIT (2004). Declaración de principios "Construir la Sociedad de la Información: Un desafío global para el nuevo milenio". Unión Internacional de Telecomunicaciones. Disponible en: https://www.itu.int/net/wsis/docs/geneva/official/dop-es.html