Reflections on the COVID-19 pandemic period. Two years of virtual education, a look from the university student
PDF (Spanish)

Keywords

university reflection
virtual education
higher education

Abstract

In this article I include a series of reflections on the modality and development of the virtual classes that have taken place during the current period of the COVID-19 pandemic. This analysis, fed by the experiences of higher education students, was carried out based on a review of the pedagogical management, inequalities and virtual work that university students had in times of pandemic. In this sense, the process of digitization of education in Chile and in most regions of Latin America became a challenge that brought learning to the home of the students; a huge challenge for the entire educational system in which teachers and students needed rapid training in order to cope with the new conditions for optimal educational performance.

PDF (Spanish)

References

Alarezo Castro, Jorge Washington, Santos Jiménez, Ofelia Carmen. Las tecnologías del aprendizaje y el conocimiento en la formación docente. Conrado, 15(68), 180-186. (2019). http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1990-86442019000300180

CEPAL, N. U., y UNESCO. 2020. “La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19”. https://repositorio.cepal.org/handle/11362/45904.

Luca, Marina Patricia de. 2020. “Las aulas virtuales en la formación docente como estrategia de continuidad pedagógica en tiempos de pandemia. Usos y paradojas”. Análisis Carolina, núm. 33: 1. https://doi.org/10.33960/ac_33.2020-issn:2695-4362.

La formación ciudadana, Para la Gestión Curricular y. s/f. “EDUCAR EN TIEMPOS DE PANDEMIA”. Educacion2020.cl. Consultado el 7 de septiembre de 2021. http://educacion2020.cl/wpcontent/uploads/2020/05/OrientacionesPedago%CC%81gicas_E2020.pdf.

La Tercera. 2020. “La educación en tiempos de pandemia”, el 7 de julio de 2020. https://www.latercera.com/opinion/noticia/laeducacionentiemposdepandemia/HZBY227BWZHC3PSZMS3OXGPR74/.

Ozamiz-Etxebarria, Naiara, Maria Dosil-Santamaria, Maitane PicazaGorrochategui, y Nahia Idoiaga-Mondragon. 2020. “Niveles de estrés, ansiedad y depresión en la primera fase del brote del COVID-19 en una muestra recogida en el norte de España”. Cadernos de saude publica 36 (4). https://doi.org/10.1590/0102-311x00054020.

Portillo Peñuelas, Samuel Alejandro, Lidia Isabel Castellanos Pierra, Óscar Ulises Reynoso González, y Omar Iván Gavotto Nogales. 2020.

“Enseñanza remota de emergencia ante la pandemia Covid-19 en Educación Media Superior y Educación Superior”. Propósitos y representaciones 8 (SPE3). https://doi.org/10.20511/pyr2020.v8nspe3.589.

Quintero J., Munévar R., Munévar F. (2015) “Nuevas tecnologías, nuevas enfermedades en los entornos educativos. Hacia promoc. Salud; 20(2): 13-26. DOI: 10.17151/hpsal.2015.20.2.2. http://www.scielo.org.co/pdf/hpsal/v20n2/v20n2a02.pdf.

Villacura, Leonor, Natalia Irarrázabal, Anneliese Dörr, Claudia Zamorano, José Manosalva, Camila Cánovas, Mateo Zamorano, y Natalia Barra. 2015. “Mental disorders of students at the University of Chile”. Mental health & prevention 3 (1–2): 21–25.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.