The Rock of Democratic Transitions. Joaquín Sabina’s Generational Chart

Main Article Content

Víctor Hugo Martínez González

Abstract

From the reading of his musical discourse, this article focus the work of Joaquín Sabina as a generational reflection of the changes, challenges, and dilemmas linked to the policy of individual liberties grown under the transitions to democracy. Analyzing the parallelism between the social atmosphere and the
transition of Sabina’s rock through different senses of the individual’s representation, the text discusses a cultural sensitivity influenced by the democratic transformation of social imaginary.

Article Details

How to Cite
The Rock of Democratic Transitions. Joaquín Sabina’s Generational Chart. (2021). Estancias, 1(2), 65-88. https://revistas.uaq.mx/index.php/estancias/article/view/596
Section
Artículos
Author Biography

Víctor Hugo Martínez González, Profesor investigador de la Universidad Autónoma de la Ciudad de México

Doctor en Ciencia Política por Flacso-México. Profesor investigador de tiempo completo en la UACM, donde es miembro del Grupo de Investigación de Teoría y Filosofía Política. Ha sido profesor de asignatura en licenciaturas y posgrados del CIDE, la UNAM, el Colegio de San Luis, la Universidad de Monterrey y la Universidad von Humboldt. Entre sus libros más recientes se encuentra Con el ánimo perplejo. Un ensayo sobre la izquierda en democracia (México, Gedisa, 2019).

How to Cite

The Rock of Democratic Transitions. Joaquín Sabina’s Generational Chart. (2021). Estancias, 1(2), 65-88. https://revistas.uaq.mx/index.php/estancias/article/view/596

References

Alexander, Jeffrey. (2005). Fin de Siécle Social Theory. Relativism, Reduction, and the Problem of Reason. Londres: Verso.

Bartra, Roger. (1981). Las redes imaginarias del poder político. México: Era.

Becerra, Ricardo y José Woldenberg. (2017). “Recapitulación: la democracia mexicana. ¿Comenzar de cero?”. En Becerra, R. (Coord.), Informe sobre la Democracia Mexicana en una Época de Expectativas Rotas (pp. 188-197). México: S. XXI, IETD.

De Miguel, Maurilio (2005). Eso será poesía. Sabina antes de Sabina, Madrid: Ediciones MR.

Del Mazo, Mariano. (2019). Entre Lujurias y Represión. Serú Girán: la banda que lo cambió todo. Buenos Aires: Sudamericana.

Harvey, David. (2012). La condición de la postmodernidad. Buenos Aires: Amorrortu.

Lechner, Norbert. 2002. Las sombras del mañana. La dimensión subjetiva de la política. Santiago: LOM.

Manrique, Diego. (2007), Sabina. Palabras hechas canciones (Disco-libros). Madrid: El País.

Menéndez Flores, Javier. (2000). Joaquín Sabina. Perdonen la tristeza. Barcelona: Plaza & Janés.

Menéndez Flores, J. (2006). Yo también sé jugarme la boca. Sabina en carne viva, Barcelona: Ediciones Barcelona.

Menéndez Flores, J. (2016) Sabina. No amanece jamás. Barcelona: Blume.

Piglia, Ricardo. (1986). Crítica y ficción. Barcelona: Anagrama.

Rodríguez Ledesma, Xavier. (2020). Poder en clave de sol. Una notación musical de lo político. México: Colofón.

Sabina, Joaquín. (2001). Ciento volando de catorce. Madrid: Visor.

Sabina, Joaquín. (2011). Conversaciones secretas (entrevista con Juan José Millás). Disponible en: www.youtube.com/watch?v=HdrIGopF6e8&t=2208s.

Suárez, Hugo José. (2006). “La palabra y el sentido. Análisis del discurso de Joaquín Sabina.” Revista Mexicana de Sociología, 68(1), 49-79.

Valdeón, Julio. (2017). Sabina. Sol y Sombra. Valencia: Efe Eme.

Veloso, Caetano. (2002). Verdad tropical. Música y revolución en Brasil. Barcelona: Salamandra.