Female Young University Students and Social Networks: Spaces for Participation and Human Rights Expression

Main Article Content

Fernando de Jesús Domínguez Pozos
Rocío López González

Abstract

This article presents statements from female young university students who joined digital communities; they describe topics, interests and benefits obtained through their interaction to digital environments, which they have appropriated, like Wattpad, Telegram and Instagram. The theoretical view of daily life by Alfred Schutz was used for the description of this group, especially the social participation they have on social digital networks. Interviews in two phases to students from the southeast and northeast of Mexico were made. The results obtained allow for understanding the sense and use that these students give to the communities they have built and have been joined on social networks, as a place where they can participate and express themselves without been forced, as it has occurred to them in previous academic paths.

Article Details

How to Cite
Female Young University Students and Social Networks: Spaces for Participation and Human Rights Expression. (2023). Estancias, 3(6), 169-185. https://revistas.uaq.mx/index.php/estancias/article/view/1428
Section
Temas

How to Cite

Female Young University Students and Social Networks: Spaces for Participation and Human Rights Expression. (2023). Estancias, 3(6), 169-185. https://revistas.uaq.mx/index.php/estancias/article/view/1428

References

Aguilar, C. (2011). Uso de Facebook entre jóvenes universitarios de Querétaro como herramienta para fortalecer su cultura política (Tesis de maestría). Ciudad de México: Universidad Nacional Autónoma de México.

Bonavitta, De Garay y Camacho (2015). Mujeres, feminismos y redes sociales: acceso, censura y potencialización. Revista Questión, 1 (48), 32-44.

Crovi, D. (2016). Redes sociales digitales: lugar de encuentro, expresión y organización para los jóvenes. Ciudad de México: UNAM.

Domínguez, F., y R. López (2015). Uso de las redes sociales digitales entre los jóvenes universitarios en México. Hacia la construcción de un estado del conocimiento (2004-2014). Revista de Comunicación, XIV, 48-69.

Domínguez Pozos, F. J. (2016). Redes sociales digitales y juventud universitaria. Un tema emergente en investigación educativa. Ensayos Pedagógicos, 1, 55-71.

Esquivel, D. (2019). Construcción de la protesta feminista en hashtags: aproximaciones desde el análisis de redes sociales. Revista Comunicación y Medios, 40, 184-198. DOI 10.5354/0719-1529.2019.53836

Farías. A (2014). Jóvenes universitarios y la construcción de ciudadanía a través de Facebook en el contexto michoacano. Trabajo presentado en el Encuentro Nacional de AMIC, San Luis Potosí. Mayo. Disponible en: http://eprints.uanl.mx/6151/1/7.%20memoriaamic2012.pdf

Farías, A. (2016). Jóvenes universitarios mexicanos y la formación de la ciudadanía a través de las redes sociales. Communication pappers-media literacy & gender studies, 5 (10), 9-25.

Feixa, C. (2014). De la generación@ a la #generación. Barcelona: Ned Ediciones.

Galindo, J., y J. González-Acosta (2013). #YoSoy132. La primera erupción visible. ciudad de México: Global Talent University Press.

Gómez, I. (2015). Las redes sociales como fuente de información entre estudiantes universitarios. Revista Entretextos, 19, 1-24.

López, R., y R. Anaya (2016). Estudiantes universitarios interactuando en red: ¿nuevos escenarios de interacción, expresión y participación ciudadana? Revista Interamericana de Educación de Adultos, 1, 60-90.

Martínez, J., y T. Acosta (2016). #Yosoy132 y Facebook: Articulación de movimientos sociales en el ciberespacio. Trabajo presentando en el XIII Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación, Ciudad de México. Disponible en: http://alaic2016.cua.uam.mx/documentos/memorias/GT19.pdf

Meneses, M. (2015). Ciberutopías. Ciudad de México: Porrúa.

Meneses, M., E. Ortega y G. Urbina (2014). Jóvenes conectados y participación político ciudadana en el proceso electoral de México 2012. Revista Versión, 34, 71-92.

Meneses, J. (2020). Andar navegando: jóvenes universitari@s indígenas y afrodescendientes en WhatsApp. En E. Pérez y G. Montoya (coords.) Jóvenes entre plataformas sociodigitales: culturas digitales en México (pp. 43-68). Ciudad de México: SIJ-UNAM.

Ortiz-Henderson, G., y O. Nájera (2014). Jóvenes, redes sociales y participación política: una crónica del movimiento social #YoSoy132 en México. En A. Natal, M. Benítez y G. Ortiz (coords.). Ciudadanía digital (pp. 169-196). Ciudad de México: UAM-Iztapalapa-UAM-Lerma-Juan Pablos Editor.

Padilla, M. R. (2014). Ciudadanía política en la red. Análisis de las prácticas políticas entre jóvenes universitarios. Revista Comunicación y Sociedad, 21, 71-100.

Ramírez, M. (2020). Ciberactivismo menstrual: feminismo en las redes sociales. Paakat: Revista de Tecnología y Sociedad, 9 (17), 1-18.

Rovira-Sancho y Morales-i-Gras (2022). Idus de marzo en México. La acción directa en las redes y en las calles de las multitudes conectadas feministas. Teknokultura. Revista de Cultura Digital y Movimientos Sociales, 20 (1), 11-24, https://doi.org/10.5209/tekn.81013

Reguillo, R. (2012). Culturas juveniles. Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Ruiz y Pérez de Acha (2016). La medición del impacto de internet sobre los derechos humanos. Revista de derechos humanos (Dfensor), (6) 14, 4-10.

Schutz, A. (2008). El problema de la realidad social. Buenos Aires: Amorrortu.

Schutz, A. (1993). La construcción significativa del mundo social. Barcelona: Paidós.

Urresti, M. (2008). Ciberculturas juveniles. Los jóvenes, sus prácticas y sus representaciones en la era de Internet. Buenos Aires: La Crujía Ediciones.