Continuity and novelty of Nuevo Leon’s ethos

Main Article Content

Alejandro Moreno Hernández

Abstract

The present article questions the existence of a Nuevo Leon’s ethos. Due to the victory of two candidates for governor that challenged the two-party system of Nuevo Leon: Jaime Rodriguez Calderon el Bronco, and Samuel Garcia Sepulveda, we do a discourse analysis of both candidates using their inaugural speech and their acts of closing campaigns. Provisionally, we affirm that both candidates share at least three characteristics: a) an antagonism between the centre of the country and the north; b) a business discourse or culture that criticizes social programs; c) the most recent element would be the contrast between the ‘new’ and the ‘old’ politics. We highlight the first two as part of Nuevo Leon’s historic identity, and we tense the last one with the first ones to put into question if the new politics meant an identity change. In this way, we discuss the relationship between novelty and tradition, as well as the relationship between form and content.

Article Details

How to Cite
Section
Artículos

How to Cite

References

Amores, J. (2007). Monterrey: una cultura propia. En I. Ortega (coord.). Nuevo León en el siglo XX. La industrialización. Del segundo auge industrial a la crisis de 1982 (pp. 73-108). Tomo II. Monterrey, Nuevo León: Fondo Editorial de Nuevo León.

Amossy, R. (1999). La noción de ethos de la retórica al análisis del discurso. En R. Amossy (dir.). Images de soi dans le discours (pp. 1-12). Laussane-París: Delachaux et Niestlé.

Amossy, R. (2000). L’argumentation dans la langue. París: Nathan.

Amossy, R. (2017). Apología de la polémica. Buenos Aires: Prometeo.

Angenot, M. (1989). El discurso social: problemática general. Buenos Aires: Siglo XXI editores.

Bourdieu, P. (2006 [1980]). La identidad y la representación: elementos para una reflexión crítica acerca de la idea de región, Ecuador Hoy. Centro Andino de Acción Popular. Quito, Ecuador.

Bounnafous, S. (2003). Femme politique: une question de genre? Réseaux, 120 (21), pp. 119-143.

Cerutti, M. (1982). Arqueología del Grupo Monterrey, Cuadernos Políticos, 33, pp. 94-101.

Constantin, H., y C. Kerbrat-Orecchioni (2006). 100 minutes pour convaincre: l’ethos en action de Nicolas Sarkozy (pp. 309-329). Estocolmo, Suecia. Disponible en: https://halshs.archives-ouvertes.fr/halshs-00352749

Elizondo, R. (2007). El Tecnológico de Monterrey. Crónica desde su fundación hasta 1987. En I. Ortega (coord.). Nuevo León en el siglo XX. La industrialización. Del segundo auge industrial a la crisis de 1982 (pp. 109-147). Tomo II. Monterrey, Nuevo León: Fondo Editorial de Nuevo León.

Frankenberg, L. (2009). Produciendo una identidad ciudadana: los medios locales y sus líderes de opinión en el Monterrey de finales del siglo XX. Tesis del Doctorado en Estudios Humanísticos con Especialidad en Comunicación y Estudios Culturales, del Instituto Tecnológico y de Estudios Superiores de Monterrey.

Gutiérrez, S. (2007). Treinta años de vida política en Nuevo León. A vuelo de memoria 1973-2003. En V. López (coord.). Nuevo León en el siglo XX. Apertura y Globalización. De la crisis de 1982 a fin de siglo (pp. 21-61). Tomo III. Monterrey, Nuevo León: Fondo Editorial de Nuevo León.

Kerbrat-Orecchioni, C. (2002). Système linguistique et ethos communicatif, Langue, discours, culture, 38, pp. 35-57.

López Feldman, A. B. (2019), Re-sentimientos de la nación. Regionalismos, separatismos e imaginación política en narrativas de la excepcionalidad regiomontana. Tesis de doctorado en Ciencias Sociales. Universidad Jesuita de Guadalajara.

Montero, S. (2012). Los usos del ethos. Abordajes discursivos, sociológicos y políticos, Rétor 2 (2), pp. 223-242.

Moyssén, X. (2020). Representaciones de la identidad neoleonesa en los spots de las campañas a la gubernatura de Nuevo León de 2015, Revista de Comunicación Política, 2, pp. 29-53.

Nuncio, A. (2015). Nuevo León: entre la insularidad y el bipartidismo, El Cotidiano, 193, pp. 23-36.

Pêcheux, M. (2016). Las verdades evidentes: Lingüística, semántica, filosofía. CCC. Ciudad Autónoma de Buenos Aires.

Pérez, L. E. (2020). Grupos de Presión durante el Cardenismo. Las agrupaciones empresariales de Monterrey, México, en 1935, Humanitas, 47, IV, pp. 314-346.

Ramírez, L. A. (2010). Empresarios regionales: identidad y cultura. En R. Blancarte (coord.). Cultura e Identidades. Los grandes problemas de México (pp. 239-271). Vol. 16. Ciudad de México: El Colegio de México.

Sánchez, V. (2007). Los empresarios de Monterrey en la transición mexicana a la democracia. En I. Ortega (coord.). Nuevo León en el siglo XX. La industrialización. Del segundo auge industrial a la crisis de 1982 (pp. 173-207). Tomo II. Monterrey, Nuevo León: Fondo Editorial de Nuevo León.

Smith Pussetto, C., N. J. García Vázquez y J. D. Pérez Esparza (2006). Análisis de la ideología empresarial regiomontana. Un acercamiento a partir del periódico El Norte, Confines, 4 (7), pp. 11-25.

Snodgrass, M. (1998). Contesting Identities: Regionalism, Revolution, and Counter-Revolution in Monterrey. Chicago, Illinois: Ponencia presentada en el Congreso de 1998 de Latin American Studies Association.

Vitale, A. (2009). El acontecimiento en la disciplina histórica y en el análisis del discurso. Porto Alegre, Brasil: IV-SEAD Seminário de Estudos em Análise Do Discurso.

Vitale, A. (2016). ¿Ethos femenino y feminine style? El primer discurso público de dos presidentes mujeres, Michelle Bachelet (Chile) y Cristina Fernández de Kirchner (Argentina), Lenguaje, 44 (1), pp. 61-82.

Otras fuentes

García, S. (2021). Discurso cierre de campaña. Disponible en: https://www.facebook.com/SAMUELGARCIASEPULVEDA/videos/935344810642211

García, S. (2021b). Discurso toma de protesta. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=lJNor6M6JXs

Reina, E. (2021). La fórmula Mariana Rodríguez: cómo crear un gobernador a golpe de likes, El País, 8 de junio. Disponible en: https://elpais.com/mexico/elecciones-mexicanas/2021-06-09/la-formula-mariana-rodriguez-como-crear-a-un-gobernador-a-golpe-de-likes.html

Rodríguez Calderón, J. (2015). Discurso de cierre de campaña. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=LZElm7OeIsg

Rodríguez Calderón, J. (2015b). Discurso de toma de protesta. Disponible en: https://www.youtube.com/watch?v=PmhQncI76CI

Rodríguez, A. S. (2021). Perfil definitivo de Mariana Rodríguez, Nexos. Disponible en: https://www.nexos.com.mx/?p=61269