Thinking in a Network: Complex Thinking and Digital Sociability

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Juan Cajas

Abstract

Our purpose here is to analyse the effect of contemporary information and communication technologies in the process of college student’s education. Likewise, the article discusses the consequences of the digital divide between Millennium Generation undergraduate students (digital natives) and their teachers (digital immigrants); the gap shows unprecedented tensions, constituting, at the same time, empirical evidence of an educational model based on traditional forms of teaching: the centrality of the educator as the only source of cognizance is questioned by novel learning techniques, new ways to acquire knowledge, associated with modern electronic capitalism technologies and the society of knowledge. Finally, this article holds an epistemology of knowledge that incorporates technology into ways of “thinking in network” without relinquishing critical thinking, essential foundation of public university.

Article Details

How to Cite
Thinking in a Network: Complex Thinking and Digital Sociability. (2023). Estancias, 3(5), 17-45. https://revistas.uaq.mx/index.php/estancias/article/view/1265
Section
Artículos
Author Biography

Juan Cajas , Instituto de Investigación en Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos

Antropólogo. Doctor en Antropología por el Instituto de Investigaciones Antropológicas de la Universidad Nacional Autónoma de México. Trabaja como profesor-investigador en el Instituto de Investigación en Humanidades y Ciencias Sociales de la Universidad Autónoma del Estado de Morelos y es miembro del Sistema Nacional de Investigadores. Durante varios años fue maestro invitado en la división de posgrado de la Facultad de Derecho de la UAQ. Es autor, entre otros libros de Los Parceros. Diario de campo en un mundo paralelo (2020); Polifonía de la prohibición (2016); El truquito y la maroma. Cocaína, traquetos y pistolocos (2009); Los desviados. Cartografía urbana y criminalización de la vida cotidiana (2009); Educar para el futuro (2009). Autor, además, de capítulos de libro y artículos publicados en revistas especializadas. Su línea de investigación se ha concentrado en el estudio de la violencia, el crimen organizado y la seguridad nacional. En 1997 recibió el Premio Nacional Fray Bernardino de Sahagún otorgado por el Instituto Nacional de Antropología e Historia.

How to Cite

Thinking in a Network: Complex Thinking and Digital Sociability. (2023). Estancias, 3(5), 17-45. https://revistas.uaq.mx/index.php/estancias/article/view/1265

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